Nobelisti-Watsonin vaino on häpeäksi tiedeyhteisölle

Tohtori James Watsonin savustaminen akateemisista piireistä jatkuu. Watson on amerikkalainen tiedemies, joka oli osallisena DNA:n molekyylirakenteen löytämisessä. Hänet on palkittu Nobelin palkinnolla ja hän teki pitkän uran genetiikan parissa. Watson on useaan otteeseen kertonut epäkorrekteja näkemyksiä, joista poleemisin on, että hänen mukaansa rotujen välillä on keskimääräisiä älykkyyseroja, jotka ovat geneettisiä. Tämän vuoksi Watsonin vanha tutkimuslaboratorio ilmoitti tässä kuussa, että se irtisanoutuu hänen rotuihin liittyvistä näkemyksistään. Laboratorio oli jo poistanut Watsonin kaikista tehtävistään, mutta nyt se poisti lisäksi kaikki tälle aiemmin myöntämänsä akateemiset kunnianimikkeet.

Helsingin Akateemiset Perussuomalaiset HAPSU toivoo, että yliopiston ja tieteen parissa toimii jatkossakin erilaisia persoonallisuuksia, jotka osallistuvat rohkeasti julkiseen keskusteluun.

”Näistä teemoista keskusteltiin Suomessakin aikoinaan Tatu Vanhasen tapauksen yhteydessä, ja toivottavasti yliopistossa voidaan jatkossakin keskustella asioista asioina”, toteaa HAPSU:n puheenjohtaja Nico Anton Saramo. ”Toivomme suomalaisten yliopistojen pysyvän älyllisen keskustelun tyyssijoina, joista amerikkalainen kohukulttuuri pidetään poissa. Watsonin näkemykset tulisi kumota tai pyrkiä kumoamaan argumenteilla. Sanktiotoimenpiteet koetun mielipahan vuoksi ovat suhteellisuudentajuttomia. Akateemiset kunnianimikkeet on annettu aiemmista ansioista eikä niitä tulisi tällä tavoin politisoida.”

Nico Anton Saramo
puheenjohtaja, Helsingin Akateemiset Perussuomalaiset