Suomen yliopistojen kuuluukin tuntua suomalaisilta

Helsingin Akateemiset Perussuomalaiset HAPSU on tyytyväinen siihen, että ulkopuolisen kokemus suomalaisesta yliopistosta on, että se on suomalainen. Toivomme, että asiantila pysyy tällaisena jatkossakin.

Helsingin Sanomissa 28.2. turkkilaisen kansanedustajan kosovonalbaani eduskunta-avustaja Brigita Krasniqi kertoi yliopistossa kohtaamastaan rasismista. Krasniqi kertoo, kuinka hänelle ”iski tosi kovaa päin kasvoja, kuinka paljon yliopistossa on rasismia”. Se ei ilmene hänen mukaansa esimerkiksi haukkumisena, vaan siten, että häntä on oletettu ulkomaalaiseksi. HS:n artikkelissa toivotaan yliopistoille ”isoja rakenteellisia muutoksia”, henkilökunnan koulutusta ja ulkomaalaisia yliopiston päättäviin asemiin. Krasniqi vaatii opiskelijoita myöntämään, että heistä jokainen on todennäköisesti ollut osa yliopistojen rasismia, kun on ollut ”joskus sanomassa, tekemässä tai hyväksymässä jotain typerää, tiedostamatta tai tiedostaen”. Krasniqi myös arvostelee, ”miten hallitsevaa valkoisuus on akateemisessa yhteisössä”.

HAPSU:n mielestä ulkomaalaisia ei tule asettaa suomalaisten yliopistojen päättäviin asemiin. Suomalaiset yliopistot on nähtävä kielemme, kulttuurimme ja kansamme turvaajina. Suomalaisten ei tule tuntea syyllisyyttä kansansa keskinäisistä instituutioista vaan päinvastoin, voimme olla ylpeitä. Eurooppalaiset kansat taas ovat valkoisia, joten on vain luonnollista ja tervettä, että valkoisuus on eurooppalaisissa tiedeyhteisöissä hallitsevaa.

”Se, että suomalaiset opiskelijat pitävät albaania albaanina eivätkä suomalaisena, kertoo, että suomalaisilla on tallella kansallinen tietoisuus, mikä on erinomainen asia”, toteaa HAPSU:n puheenjohtaja Nico Anton Saramo.

”Krasniqin kertomat asiat eivät ole epäkohtia. Ne kertovat, että vallitsevana on yhä suomalainen Suomi eurooppalaisessa Euroopassa. Vahvistakaamme niitä!”, sanoo HAPSU:n varapuheenjohtaja Roger Kulmala, ja jatkaa: ”Ihmisillä on luontainen tarve olla tekemisissä omanlaistensa kanssa eikä siinä ole mitään väärää.”

Nico Anton Saramo

puheenjohtaja, Helsingin Akateemiset Perussuomalaiset