Helsingin poliittisten nuorisojärjestöjen tuet kuvottavia: broilerifarmit kiinni ja kaupungin rahat aitoon nuorisotyöhön!

Helsingin Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Helsingin Perussuomalaiset Nuoret vaatii Helsingin kaupungin poliittisten nuorisojärjestöjen tukien lakkauttamista. Helsingin nuorisolautakunta myönsi eilen peräti 177 000 euroa poliittisille nuorisojärjestöille. Suurimmat tukisummat keräsivät vihreiden, vasemmiston, kokoomuksen ja sosialidemokraattien poliittisten nuorisojärjestöjen paikallisyhdistykset.

”Olen pöyristynyt! Aikana, jolloin kaikesta täytyy leikata, tulisi poliitikkojen olla esimerkillisiä eikä röyhkeän ahneita. Me emme hakeneet yhtään tukea kaupungilta, koska pidämme tukijärjestelmää kuvottavana, moraalittomana ja itsekkäänä. Oikea summa kaupunkilaisten rahapusseista kaikille poliittisille nuorisojärjestöille on tasan nolla euroa!” jyrähtää Helsingin PS-Nuorten puheenjohtaja Toni Ahva.

13282487_10206656748921837_710053920_o

Poliittiset nuorisojärjestöt imevät rahoitusta jo pelkästään valtiolta valtavia summia, minkä lisäksi piirit hakevat tukea suojatyöpaikkoihinsa kaupunkilaisten rahoista. Kaksinkertainen tukijärjestelmä, jossa valtio tukee nuorisojärjestöjä ja kaupungit lisäksi niiden paikallisosastoja, palvelee vain poliittisen eliitin etua.

”Veronmaksajien on mahdotonta muodostaa kokonaiskuvaa siitä, paljonko rahaa todellisuudessa vuotaa poliittisten broilerien suojatyöpaikkoihin ja viini-iltoihin. Poliittisen nuorisotoiminnan on lähdettävä vapaaehtoistyöstä, ei palkkausavustuksilla tuetuista suojatyöpaikoista. Broilerifarmien rahahanat pitää sulkea!” vaatii Ahva.

”Helsingin PS-Nuoret on toiminnaltaan Helsingin aktiivisin poliittinen nuorisojärjestö. Kaikki toimintamme perustuu vapaaehtoisten nuorten aktiivisuuteen, ei palkallisiin henkilöihin tai kuvottavan suuriin summiin rahaa. Jos meidän järjestömme pystyy siihen, miksi muut eivät?”, hämmästelee Helsingin PS-Nuorten toiminnanjohtaja Oskar Viding.

13288268_10206656748961838_1316050716_o

”Haastamme Helsingin poliittiset nuorisojärjestöt laskeutumaan alas norsunluutorneistaan ja jalkautumaan tavallisten nuorten pariin. Politiikkaa voi oppia tekemään ilman palkkaa ja kokouspalkkioitakin”, neuvoo Viding.

Helsingin Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että kaupunki lopettaa poliittisten nuorisojärjestöjen tuet täysin ja keskittää siitä vapautuvat rahat tärkeämpään nuorisotyöhön, esimerkiksi nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen.

Toni Ahva
Helsingin Perussuomalaiset Nuoret
toni@toniahva.fi

Oskar Viding
Helsingin Perussuomalaiset Nuoret
oskar@viding.fi

Julkaistu 27.5.16 klo 6.00. Tiedot nuorisojärjestöjen tapahtumien määrästä saatu järjestöjen nettisivuilta sekä Facebook-sivuilta.