Malmin lentoasema pelastettava – Lex Malmi suojelemaan kulttuuriperintöä

Helsingin Perussuomalaiset Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Helsingin Perussuomalaiset Nuoret lähtee ensimmäisenä helsinkiläisenä poliittisena nuorisojärjestönä tukemaan kansalaisaloitetta Lex Malmista. Aloitteen tarkoituksena on säilyttää Malmin lentoasema ilmailukäytössä.

”Lentokenttäalue on ainutlaatuinen kulttuurin, harrastustoiminnan, virkistysmahdollisuuksien ja kriisinsietokyvyn näkökulmasta. Lentokentällä on suuri merkitys koko Helsingin kilpailukyvylle ja vetovoimalle. Sen tuhoaminen olisi röyhkeää kansallisen kulttuuriperinnön väheksymistä ja helsinkiläisten tahdon jyräämistä”, sanoo Helsingin PS-Nuorten puheenjohtaja Toni Ahva.

Helsingin PS-Nuoret muistuttaa, että helsinkiläisten selvä enemmistö kannattaa kentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Keväällä tehdyn mielipidetutkimuksen mukaan vain 13 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista haluaa Malmin lentoaseman tilalle asuntoja.

“Malmin lentokenttätoiminnalle ei pystytä osoittamaan pääkaupunkiseudulta korvaavaa paikkaa. Mikäli lentoasema tuhotaan, menetetään lentotoiminnan ja alueen luontoarvojen lisäksi suuri määrä työpaikkoja. Kun merkittävä osa lennonopettajista toimii osa-aikaisina, koko maan ilmailukoulutuksen tulevaisuus on uhattuna. Eivät osa-aikaiset lennonopettajat lähde kouluttamaan uusia lentäjiä satojen kilometrien päähän”, pohtii Helsingin PS-Nuorten sihteeri, varavaltuutettu Nuutti Hyttinen.

Helsingin Perussuomalaiset Nuoret osallistuu 13.-14.8.16 ainutlaatuiseen voimannäytteeseen Malmin lentoaseman toimivuudesta, Malmi Air Show –tapahtumaan, jossa järjestö kerää nimiä Lex Malmi -kansalaisaloitteeseen. Kansalaisaloitteen nimienkeruu on lähtenyt vahvasti liikkeelle: kolmen ensimmäisen päivän aikana se on kerryttänyt jo yli 5 000 allekirjoitusta. Kansalaisaloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106.

Toni Ahva
puheenjohtaja, Helsingin Perussuomalaiset Nuoret