Perinteiset lähiöt ovat sukupuuton partaalla

Helsingin ja Uudenmaan Perussuomalaiset Nuoret ovat huolestuneina kiinnittäneet huomiota vieraskielisten suureen osuuteen toimeentulotuen saajissa. Esimerkiksi Espoossa toimeentulotuen saajista lähes 40% oli vieraskielisiä ja Helsingissä 35% vuonna 2017. Koko vieraskielisestä väestöstä Espoossa toimeentulotukea sai 20% ja Helsingissä 15%. Määrät ovat olleet viime vuosina jatkuvassa kasvussa.

“On äärimmäisen hälyttävää huomata, miten moni vieraskielinen elää sosiaalituilla pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen ja eläminen on muutenkin kallista”, toteaa Uudenmaan Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Suvi Karhu. Asuntojen hinnat ovat jo nyt monelle työssäkäyvällekin maksukyvyn sietorajoilla, asuntopulaakin esiintyy, eikä asiaa helpota se, että tuhannet vieraskieliset työttömät maahanmuuttajat kasaantuvat pääkaupunkiseudulle.

“On vaarana, että maahanmuuttajat hakeutuvat maanmiehiensä kanssa samoille asuinalueille, ja suuri työttömyys ja sosiaaliturvan varassa eläminen kasvattavat kuilua kantaväestöön. Jos kehitykseen ei puututa, tulemme näkemään Suomessa pian ensimmäiset ghetot ja no-go-alueet.”, puuskahtaa Helsingin Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Oskar Viding. Perinteiset stadilaiset lähiöt, joissa on asunut pääsääntöisesti suomalaista pieni- ja keskituloista duunariväestöä, ovat sukupuuton partaalla.

Yhdistykset esittävätkin, että Suomen humanitääristä maahanmuuttopolitiikkaa tiukennetaan, humanitäärisin syin annetut oleskeluluvat ovat aina tilapäisiä ja humanitäärisin syin maassa oleskelevat määrättäisiin asumaan huomattavasti tasaisemmin ympäri Suomen huomioiden asuntomarkkinat, asumisen hinta ja ghettoutumisen estäminen.

Maamme hallituksen täytyy jämäkästi tarttua tähän ongelmaan kiinni, jottei kehitys karkaa Ruotsin tielle, jossa on kymmeniä alueita, jotka ovat järjestäytyneen rikollisuuden hallinnassa. Pääkaupunkiseutu ei voi toimia maailman yleisenä sosiaalitoimistona.

Lisätiedot:
Helsingin Perussuomalaiset Nuoret ry, puheenjohtaja