Eduskunta ei saa hyväksyä Rädyn ja Männistön tuolileikkiä

2.9.2014

Laura Rädyn (kok) siirryttyä ministeriksi hänen viransijaisuuteensa sai kansanedustaja Lasse Männistö (kok), jonka siirtyminen Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimesta vastaavaksi apulaiskaupunginjohtajaksi voi nostaa Rädyn eduskuntaan.

Rädyn ja Männistön tuolileikille on selvät kaksikon henkilökohtaiseen taloudelliseen etuun liittyvät syyt.

Eduskuntapaikka toisi Rädylle ministerinpalkkion päälle puolet kansanedustajan palkkiosta, eli 3177,50 euroa kuussa, sekä puolet kansanedustajan verovapaasta kulukorvauksesta, 493,41 euroa kuussa. Apulaiskaupunginjohtajan tehtävässä Männistö nauttisi jatkossa yli 12 000 euron kuukausipalkasta rivikansanedustajan 6355 euron palkkion sijaan. Kun kansanedustajan verovapaa 986,82 euron kulukorvaus huomioidaan, hänen kuukausipalkkansa nousee nykyisestä 4921,26 eurolla.

– Eduskunnasta ei pidä lähteä kuin töllistä. Männistön vapauttaminen edustajantoimesta rapauttaisi vakavasti eduskunnan arvovaltaa. Maan tapa uhkaa saada siunauksen, sanoo Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Simon Elo.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että Lasse Männistö ei saa eduskunnalta vapautusta kansanedustajan tehtävästä. Paheksumme myös sitä, että Helsingin apulaiskaupunginjohtajan viransijaisen tehtävä täytettiin ilman avointa hakua ja pätevyyden arviointia.