Ei MM-kisoja venäläisten omistamalle areenalle

Jääkiekon MM-kisat järjestetään Tampereella vuonna 2022. Toinen kisakaupunki julkistetaan Jääkiekkoliiton mukaan vasta syksyllä ja ehdolla ovat Helsinki, Jyväskylä ja Turku. Perussuomalaiset Nuoret näkee Helsingin Hartwall Arenan venäläisomistuksen riskinä ja vaatiikin, ettei siellä pelata vuoden 2022 MM-kisoissa. Suomen Jääkiekkoliitto on valtion rahoittama taho, eikä Perussuomalaiset Nuoret hyväksy valtion rahoilla käytävän liiketoimintaa Ukrainan kriisin johdosta pakotteiden alaisten henkilöiden kanssa.

“Venäjän vastaiset pakotteet eivät toimi, jos niitä ei noudateta. Ei pitäisi olla mahdollista, että pakotelistalla olevan venäläismiljardöörin taskuihin sullotaan veronmaksajien rahoja”, tuhahtaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.

Suosittu tapahtuma-areena on venäläisomistuksessa Arena Events Oy:n kautta. Yrityksen omistajuus- ja hallinnointipohjasta vastaava Gennadi Timtšenko löytyy EU:n pakotelistalta. Arena Eventsin taustajoukoista löytyy myös muita pakotteiden alaisia henkilöitä, tärkeimpänä Putinin lähipiiriin kuuluvan Boris Rotenbergin poika Roman Rotenberg. Boris itse, kuin myös hänen veljensä Arkadi Rotenberg, ovat olleet aikaisemmin yhtiön toiminnassa mukana. Arkadi Rotenberg oli myös pääurakoitsijana laittoman Krimille johtavan Kertšinsalmen sillan rakentamisessa.

“Meille on luonnollisesti se ja sama, missä kaupungeissa jääkiekon MM-kisat Suomessa pelataan. Kuitenkin Helsinki on maamme pääkaupunkina takuuvarmasti vähintään varteenotettava ehdokas toiseksi kisakaupungiksi Tampereen jälkeen. Voimme toki sanoa, että siitä vain, kisat voidaan pelata myös Helsingissä, mutta niitä ei tule pelata Hartwall Arenalla”, painottaa Perussuomalaisten Nuorten hallituksen jäsen Oskar Viding.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi