Ei palata pakkoruotsiin, vaan tähdätään tulevaisuuteen

Tänään julkistetusta hallitusohjelmasta löytyy kirjaus, joka tarkoittaa ruotsin kielen paluuta pakolliseksi aineeksi ylioppilastutkinnossa. Vaaleissa puolueet lupasivat koulutuksen kunnianpalautusta, mutta tämä päätös päinvastoin heikentää Suomen kansainvälisyyttä merkittävästi ja on askel menneisyyteen. Pakkoruotsi ei kuulu ylioppilaskirjoituksiin, vaan historiankirjoihin osoituksena aikaisempien päättäjiemme typeryydestä. Suurin osa suomalaisista nuorista ei tarvitse ruotsin kieltä koskaan.

“Ruotsin ylioppilaskokeen pakollisuudesta luopuminen vuonna 2005 oli merkittävä edistysaskel, eikä siihen pidä enää kajota. Opiskelijat kaipaavat vähemmän pakkoa ja enemmän valinnanvapautta”, toteaa PS-Nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.

Perussuomalaiset Nuoret on ajanut kielivapautta Suomeen jo vuosia. Haluamme tehdä Suomesta virallisesti yksikielisen. Ruotsin kieli olisi jatkossa vähemmistökieli ja näin turvattaisiin ruotsia äidinkielenään puhuvien ihmisten palveluiden saatavuus. Pakkoruotsin palauttamista ylioppilastutkintoon perustellaan näennäisellä tasa-arvolla ja paremmalla pääsyllä erinäisiin virkoihin, mutta yksinkertaisempaa ja suomenkielisten nuorten asemaa parantavaa olisi poistaa näiden virkojen yleinen ruotsin kielen osaamisvaatimus kokonaan.

“Suomalaiset nuoret tarvitsevat yhä enemmän monipuolista kielitaitoa ja pakolliseen ruotsin kielen opiskeluun kulutettu aika on pois paljon hyödyllisempien kielten opiskelusta. Ruotsiahan ei nykymenolla puhuta kohta edes Ruotsissa”, huomauttaa PS-Nuorten varapuheenjohtaja Toni Jalonen.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi