Energiaministeriöllä voimaa päätöksentekoon

Työmies

6.10.2014

Perussuomalaiset Nuoret ehdottaa energiaministeriön perustamista energiapolitiikan johdonmukaisuuden parantamiseksi. Järjestön ehdottamassa mallissa byrokratiaa karsittaisiin yhdistämällä kolmen eri ministeriön alaisuudessa olevat energia- ja ilmastoasiat saman katon alle.

– Vihreiden päätettyä kohtalostaan, on Suomella realistinen mahdollisuus energiapolitiikan uudistamiseen. Hallituksen pitäisi nyt ottaa poliittinen vastuu kokonaisuudesta, kehottaa Perussuomalaisten Nuorten luonnonvarapoliittisen työryhmän puheenjohtaja Vilhelm Junnila.

Poliittisesti hajautettu organisaatio ja kankeat lupaprosessit heikentävät kotimaisen tuotannon lisäämistä koko energiasektorilla. Työ- ja elinkeinoministeriön lisäksi energia- ja ilmastoasioita käsitellään ympäristöministeriössä ja maa- ja metsätalousministeriössä. Perussuomalaisten Nuorten mukaan rakentamiseen liittyviä lupaprosesseja voitaisiin keventää tinkimättä kuitenkaan turvallisuuteen liittyvästä viranomaisvalvonnasta tai omistuspohjaan liittyvistä erityiskysymyksistä.

– Olemme seuranneet millaisen reaktion ydinvoimaan liittyvien periaatepäätösten ja ideologisten periaatteiden ristiriita aiheuttaa. Energiaministeriön avulla ristiriidat voitaisiin ratkaista pitkäjänteisesti ilman poliittista draamaa. Kuluttajat ja energiateollisuus ansaitsevat johdonmukaista päätöksentekoa, sanoo Junnila.