EU-tuomioistuin halventaa sananvapautta

EU-tuomioistuin teki eilen sananvapauden kannalta historiallisen surkean päätöksen. Jatkossa EU-maiden kansalliset tuomioistuimet voivat määrätä verkkopalveluja, kuten Facebookia, poistamaan alustoiltaan vihapuhetta sisältäviä julkaisuja. Päätöksen seurauksena sosiaalisen median yhtiöt joutuvat valvomaan alustojaan entistä enemmän ja poistamaan niiltä vihapuheeksi määriteltävää sisältöä. Perussuomalaiset Nuoret haluaa osoittaa tukensa sosiaalisen median alustoille ja muistuttaa, että Suomessa vallitsee sananvapaus, jota ei tule saada rajoittaa tällaisin leväperäisin perustein.

“Sananvapaus tarkoittaa oikeutta ilmaista ja vastaanottaa tietoja ja mielipiteitä. Suomalaisten oikeussuoja on vaarassa, jos mielipiteitä lähdetään sensuroimaan, tai jos mielipiteitään ilmaistessaan ei voi tietää, saako tuomion ”vihapuheesta”. Tämä mahdollistaa muunkin mielivallan valtion taholta, jos yhteiskuntaa, politiikkaa ja poliitikkoja koskettavia ongelmia ei saa arvostella vapaasti”, jyrähtää Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.

Perussuomalaiset Nuoret kokee päätöksessä ongelmalliseksi myös vihapuheen käsitteen. Käsitettä ei ole määritelty rikoslaissa, eikä sitä näin ollen voi käyttää legitiiminä oikeudellisena terminä. Käytännössä pyrkimykset rajoittaa “vihapuhetta” ovat tähän mennessä osoittautuneet varsin mielivaltaisiksi. Siksi vihapuheen käsitettä ei tule käyttää ihmisten tai yritysten toiminnan ohjaamiseen.

“Elämme aikaa, jolloin kansallismielisiä ihmisiä ja tahoja koitetaan vaientaa vihapuhe-termin varjolla. Päätös uhkaa myös kansallismielistä kenttäämme. Kokemuksiemme valossa mielivalta osuu juurikin meidän päivityksiimme, joissa usein kritisoimme yhteiskunnan ongelmakohtia aiheellisesti ja asiallisesti. Sen sijaan vasemman laidan esittämät tappouhkaukset saavat jäädä alustoille”, tuhahtaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Auri Siika-aho.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi