EU:n yhteispuolustus on epärealistinen

Viime aikoina on puhuttu paljon Suomen turvallisuuspolitiikasta. Erilaisista liittoutumisesityksistä päätellen voisi luulla puhuttavan jopa turvattomuuspolitiikasta.
Kansalaiset joka tapauksessa eivät ole innostuneita Nato-jäsenyydestä. Sen sijaan ja jopa hiukan yllättäen EU:n puolustusulottuvuus kiinnostaa. Sopii kuitenkin kysyä: Miten maat, jotka eivät kykene tekemään yhteistyötä toistensa kanssa edes arkisemmissa kysymyksissä, olisivat valmiita sotimaan toistensa puolesta?

Hyvä huono esimerkki siitä, miten EU:ssa kunnioitetaan yhteisiä esityksiä, on EU:n elintarvikeviraston sijoituspäätös: Kaikki muut vanhat EU-maat Italiaa lukuun ottamatta olivat valmiit sijoittamaan ko. viraston Suomeen. Seurauksena oli viraston sijoittaminen Italian Parmaan.

On sinisilmäistä kuvitella, että Suomi saisi sotilaallisen kriisin meitä kohdatessa sotilaallista apua toisilta EU-mailta, vaikka jokin sopimus olisikin solmittu. Koskaan eivät ole isommat valtiot lähteneet pienempiään auttamaan, ellei ole kyse samalla näitten isompien maitten intresseistä. Valitsisiko Italia tositilanteessa mieluummin Suomen kuin Venäjän? EU:n yhteispuolustus on jo ajatuksenakin epärealistinen.

Natokin on selkeämpi kokonaisuus verrattuna EU:hun ja sen eri ulottuvuuksiin. Äänestäessään EU-jäsenyydestä 1994, moni ihminen tuskin tajusi, mihin kaikkeen antoi suostumuksensa jos äänesti liittymisen puolesta. EU-jäsenyyden vastustus on kääntynyt sittemmin nousuun.

Paras ratkaisu Suomelle olisi panostaa itsenäiseen puolustukseen, toisin kun nyt tunnutaan kaikenlaisesta uskottelusta huolimatta tekevän. Jos venäläisten viimeaikainen käytös häiritsee, on Nato-jäsenyys siihen varmasti ratkaisu. Kannattaako moisten asioitten takia sitten tehdä kauaskantoisia päätöksiä vaikka närkästyttääkin, on eri asia.

Venäjä ei ole tällä hetkellä Suomelle sotilaallinen uhka. Jonakin päivänä se voi sitä olla. Pahin uhka on kuitenkin se, että me sellaisessa tilanteessa turvaisimme johonkin, joka ei meille mitään turvaa todellisuudessa antaisi.