Jäämeren rata linjattava länteen

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että jäämeren rata on linjattava länteen. Nykyinen ehdotus ei ole turvallisuuspoliittisesti kestävä ratkaisu. Suomessa ulkomaankaupan kuljetukset tehdään lähinnä meritse. Tullin mukaan vuonna 2015 meritse kulki tonneina mitattuna Suomen ulkomaan tuonnista 77 prosenttia ja viennistä jopa 90 prosenttia. On siis päivänselvä asia, että jos Venäjän laivasto esimerkiksi kriisitilanteessa estää Suomen merikuljetukset Itämerellä, seuraukset ovat Suomen kannalta tuhoisat.

Talvisodassa Suomi jäi yksin sekä sotilaallisesti että huollollisesti. Useat maat, kuten Ruotsi, kieltäytyivät välittämästä apua maansa kautta Suomeen.  Jos vastaava kriisitilanne syttyisi lähitulevaisuudessa, liittoutumattoman Suomen huoltovarmuus olisi Kaliningradin takia vielä huonompi kuin talvisodassa. Vaihtoehtoinen väylä tavarantoimituksille on siis saatava mitä pikimmin.

Kirkkoniemen rata ja satama ovat kranaatinheittimen etäisyyden päässä Venäjästä. Sinne sitten Suomen päättäjät haluavat kriisitilanteessa siirtää 77 prosenttia Suomen tuonnista ja 90 prosenttia viennistä. Tällaisella ratkaisulla ei huoltovarmuutta paranneta”, paheksuu Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että Jäämeren radan linjauksessa huomioidaan myös turvallisuuspoliittiset näkemykset ja rata rakennetaan länteen Kolarista pohjoiseen ja käsivartta pitkin Skibotniin. Kolari on noin 100km Rovaniemeä pohjoisempana, ja sinne kulkee jo valmis ratapohja, joten radan rakentamisessa säästettäisiin merkittävästi. Lisäksi rata tulisi päättää Tromssan sijasta Skibotniin, koska siihen päädyttiin jo vuosien 1939 ja 1941 Jäämeren radan selvityksissä. Niin vältyttäisiin kalliin tunneliosuuden rakentamiselta.

Jäämeren radan linjausvaihtoehtoja miettineeseen työryhmään kuuluu kaksi entistä pääministeriä, Esko Aho ja Paavo Lipponen, joiden tilinauha tulee nykyisin Moskovasta. On erittäin kyseenalaista antaa näin tärkeitä turvallisuuspoliittisia asioita venäläismielisten päätettäväksi”, toteaa Perussuomalaisten Nuorten hallituksen jäsen Antti Eskelinen.

Samuli Voutila

puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret ry