Kannanotto: Grexit tai loputon suo

Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että maksukyvytön Kreikka erotetaan euroalueesta. Kreikka on saanut jo kaksi EU-sopimusten vastaista yli 100 miljardin euron tukipakettia, joilla maan talouskriisi yritettiin sääntöjä rikkomalla hoitaa. Lopputulos oli karmea: Kreikka ajautui täyteen maksukyvyttömyyteen ja syyllistyi IMF:n historian suurimpaan maksurästiin.

Kreikkalaiset odottavat jatkuvasti uutta rahaa euroalueelta samalla kapinoiden muiden maiden esittämiä lainaehtoja vastaan. Tilanne on täysin kestämätön ja iskee kiiloja kansojen välille. Kreikka on täysin polvillaan muun Euroopan edessä: sen oli vietävä parlamentissaan läpi kolmessa päivässä jättimäinen yhteiskuntamuutos, joka vaatisi kuukausien valmistelun, jotta uudistukset voitaisiin toteuttaa hallitusti, selventää Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Perussuomalaisten Nuorten mielestä Kreikan tilanne saadaan pitkällä aikavälillä kuntoon ainoastaan, jos kreikkalaiset ymmärtävät, että he joutuvat uudistamaan maataan oman taloutensa vuoksi, eivät kuviteltujen velkojien “nöyryyttävien pyrkimysten” vuoksi. Tämä tarkoittaa käytännössä siirtymistä omaan rahaan. Jos Kreikan euroeroa, grexitiä, ei toteuteta, nyt suunnitteilla oleva yli 80 miljardin euron kolmas tukipaketti pitkittää kriisiä ja kasvattaa muiden maiden vastuita.

Kun lähdetään tekemään Kreikalle kolmelle vuodelle jälleen “viimeistä” tukipakettia nykyisestä taloudellisesta tilanteesta, kapinahengestä, korruptiosta ja harmaasta taloudesta, yksi asia on päivänselvää: suunnitellussa ajassa ei maata saada siihen kuntoon, että se pystyisi saamaan jälleen markkinaehtoisesti lainaa. Kolmen vuoden päästä rahat ovat loppu ja joudutaan tekemään 4. tukipaketti, jos Kreikka halutaan pitää eurossa. Tämä kierre on vain jossain vaiheessa uskallettava katkaista, vaikka peliin pistetyt rahat menetetäänkin, vaatii varapuheenjohtaja Aleksi Hernesniemi.

Perussuomalaiset Nuoret syyttää EU-johtajia siitä, että välineestä (euro) on tullut tärkeämpi kuin itse tavoitteesta, yhtenäisestä Euroopasta. Euro ja rikottu “no bailout” -sääntö ovat olleet Kreikan kohdalla kohtalokas virhe, joka täytyy nyt korjata. Sekä kolmas, että siitä seuraava välttämätön neljäs tukipaketti vältetään ainoastaan grexitillä.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen