Kannanotto: Hallitus ottaa liikennekaaressa toivottuja askeleita kansallisliberaaliin suuntaan

Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret on tyytyväinen hallituksen liikennekaaren esityksiin taksiliikenteen hintaan, lupien määrään ja asemapaikkaan liittyvän sääntelyn vähentämisestä. Kilpailua on helpotettu ja tarpeettomista rajoituksista luovuttu, mutta turvallisuudesta tai suomalaisten kuljettajien asemasta markkinoilla ei ole tingitty. Ammattimaisen henkilö- ja tavaraliikenteen kuljettajien on edelleen hankittava ajolupa, jonka myöntämiseksi vaaditaan riittävää kielitaitoa sekä liikennerikoksista puhdasta taustaa. Lisäksi ammatin harjoittamisessa käytettävät ajoneuvot on rekisteröitävä Suomeen.

– Taksilupien määräsääntelystä luopuminen tarkoittaa parempia markkinoille pääsemisen mahdollisuuksia varsinkin nuorille suomalaiskuljettajille. Samoin tiukasta asemapaikan rajoittamisesta luopuminen tarkoittaa, että yrittäjän on mahdollista harjoittaa elinkeinoaan laajemmin Suomessa, iloitsee Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Aiemmin taksiala on noudattanut tiukkaa sääntelyä, eikä uusille tulijoille ole ollut tilaa. Hintatasokin on jäänyt korkeaksi sääntelyn vuoksi. Perussuomalaiset Nuoret on ottanut asiaan kantaa jo huhtikuussa [linkki] ja vaatinut alan vapauttamista hinta- ja määräsääntelystä.

– On hyvä nähdä, ettei Suomi jämähdä taksiliikenteessä menneeseen aikaan, ja että tässäkin asiassa mennään vihdoin eteenpäin – suomalaisten työllisyys edellä. Taksiuudistus on juuri sopivassa suhteessa talousliberalismia ja kansallisen edun vaalimista. Hienoa on myös, että jatkossa taksit pystyvät ajonsa yhteydessä kuljettamaan suurempia tavaralähetyksiä kuin aiemmin. Pitkien välimatkojen Suomessa autoliikennettä kannattaa hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti, huomauttaa PS-Nuorten varapuheenjohtaja Tiina Ahva.

Perussuomalaisten Nuorten kevätkokouksessa vahvistettu kanta on, että taksilupien määräsääntelystä luopumisen lisäksi taksinkuljettajan ajoluvan saamisen tulisi olla edullisempaa ja helpompaa. Lisäksi digitaalisten kuljetusalan välityspalvelujen kuten Uberin toiminta tulee olla laillista samoilla pelisäännöillä kuin muidenkin alan toimijoiden. Liikennekaari tuo taksiliikennettä menneisyydestä nykypäivää kohti ja lisää merkittävästi suomalaisten työllistymismahdollisuuksia alalla.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen