Kannanotto: Kansanedustajat, muistakaa vaalilupauksenne!

Eduskuntatalo

Kansalaisaloite Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla on jäämässä sivistysvaliokuntaan. Valionkunta on kuullut asiantuntijoita aiheen tiimoilta pääsemättä kunnolla käsittelemään aloitetta. Kun valiokunta torstaina 5.2. keskeytti jo kolmannen kerran tänä vuonna asian käsittelyn, Perussuomalaiset Nuoret olivat pettyneitä.

Näyttää pahasti siltä, että käsittelyä pyritään lykkäämään niin kauan, että pahimmassa tapauksessa se ei ehtisi edetä eduskunnan käsittelyyn ennen kauden loppua. Silloin aloitteen käsittely raukeaisi. Tällainen päämäärä olisi kansalaisaloitteiden jyrkkää halveksuntaa ja osoitus demokratiavajeesta päätöksenteossa, jyrähtää Perussuomalaisten Nuorten kieli- ja kulttuuripoliittisen työryhmän puheenjohtaja Jenni Vilen.

Ylen 2011 vaalikoneessa nykyisten kansanedustajien mielipiteet jakautuivat kaikille pakollisen ruotsinkielen opiskelun lakkauttamisesta luvuin 95-93. Kaudella tapahtuneiden paikkamuutosten seurauksena luvut ovat nyt 98-90. Perussuomalaiset Nuoret toteaa, että niiden valiokunnan jäsenten, jotka eduskuntavaaleissa 2011 ilmoittivat linjakseen vapaan kielivalinnan, tulee lunastaa lupauksensa ja tuoda kansalaisaloite eduskunnan suureen saliin ja eduskunnan äänestettäväksi.

Suomella ei ole enää varaa odottaa. Kansainvälinen kauppa tarvitsee kieltenosaajansa ja me emme voi antaa kilpailuetua naapurimaillemme. Pakkoruotsi on aikansa elänyt ja kieltenopetus on uudistettava vastaamaan nykypäivän tarpeita. Tutkimukset ja vaalikoneet osoittavat, että tätä haluavat niin kansa kuin kansanedustajatkin. Sanoista tekoihin, vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen
Perussuomalaiset Nuoret
sebastian.tynkkynen@ps-nuoret.fi

Jenni Vilen
Kieli- ja kulttuuripoliittisen työryhmän puheenjohtaja
Hallituksen jäsen
jenni.vilen@ps-nuoret.fi