Kannanotto: Kokoomusministeri myönsi nuorilleen yli kuusinkertaisen tuen verrattuna PS-Nuoriin – epäoikeudenmukainen päätös haastetaan oikeuteen

Sanni_Grahn-Laasonen_2014

Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että hyvävelipeli Opetus- ja kulttuuriministeriön rahanjaossa loppuu ja jo useita vuosia jatkunut syrjintä korjataan. PS-Nuorten toiminta ja jäsenkehitys ovat kasvaneet räjähdysmäisesti vuodesta 2011, vaikka OKM on estänyt tuen kasvamista samalle tasolle muiden suurten puolueiden nuorisojärjestöjen kanssa.

– Vanhojen puolueiden nuorisojärjestöt ylläpitävät nykyisellä syrjivällä rahanjaolla kilpailuetuaan ja erillisten opiskelijajärjestöjen kautta nuorisotoimintaan saadaan vielä lisäpotti käyttöön. Kun Kokoomusnuoret saivat tänään valtavan 647 500€ potin, sen päälle Kokoomusopiskelijat saivat vielä 95 000€ suuruisen potin, mikä sekin on jo suurempi kuin Perussuomalaisten Nuorten avustus viime vuodelta. Kokoomusministeri Sanni Grahn-Laasonen myönsi siis oman puolueensa nuorille toimijoille yhteensä yli kuusinkertaisesti tukea verrattuna opiskelija- ja nuorisojärjestö Perussuomalaisiin Nuoriin, paljastaa puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Perussuomalaiset Nuoret haastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön oikeuteen uusimmasta tukipäätöksestä. Järjestö on voittanut OKM:n jo kerran korkeimmassa hallinto-oikeudessa syrjivän tuenjaon vuoksi. OKM päätti sen vuoksi oma-aloitteisesti korjata vuonna 2014 myöntämäänsä tukisummaa, minkä seurauksena Perussuomalaisten Nuorten tuki nousikin yhtäkkiä 190% edelliseen vuoteen verrattuna. Tällaiset korjausnumerot kertovat karua kieltä siitä, kuinka tukisummia vedetään avustustoimikunnassa mielivaltaisesti omasta päästä. Tällä hetkellä KHO:ssa on vetämässä edellisistä tukipäätöksistä kaksi oikeusjuttua, joiden kautta aikaisempien vuosien vääryydet oiotaan.

– Jokainen pystyy maalaisjärjellä ymmärtämään syrjivän tuenjaon RKP-nuorten tilannetta katsomalla. He eivät pysty järjestämään toimintaa edes valtakunnallisesti. Heillä on nettisivuilla listattuna vain neljä rannikkopiiriä ja sen jälkeen kohta ‘muu Suomi’, jota klikkaamalla tulee teksti: “Tällä hetkellä RKP-nuorilla ei ole paikallisyhdistyksiä muualla Suomessa. Jos haluat olla mukana toiminnassa..”. PS-Nuorilla toimintaa on koko Suomessa, mutta siitä huolimatta RKP-nuoret sai uusimmassa tukipäätöksessä 225 000€ ja PS-Nuoret 112 000€, hämmästelee varapuheenjohtaja Aleksi Hernesniemi.

Järjestön 27-sivuista toimintakertomusta [linkki] lukemalla selviää, että Perussuomalaiset Nuoret on monella mittarilla jopa pidemmällä kuin monet muut järjestöt, joille lapataan Perussuomalaisia Nuoria enemmän tukea.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii edelleen poliittisten nuorisojärjestöjen tukien puolittamista ja jäljelle jäävän summan jakamista oikeudenmukaisesti.

Liite: OKM-avustukset 2016

Lisätiedot: