Kannanotto: Pohjolan heikoin lenkki – miksi, ministeri Orpo?

Pohjolan heikoin lenkki – miksi, ministeri Orpo?
Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa heti

Aikaisemmin hallituksen 80-kohtaisessa turvapaikkapoliittisessa ohjelmassa linjattiin, että perheenyhdistämisdirektiiviä sovelletaan täysimääräisesti. Nyt lausuntokierroksella olevasta lakiluonnoksesta puuttuvat kokonaan asumisaika- ja asuntovaatimus, avio- ja avopuolisoiden ikävaatimus sekä vaatimus alkeellisesta kielitaidosta.

Me voisimme vaatia perheenyhdistämisen ehtona 21 vuoden ikää, kahden vuoden maassaoloa, riittävän kokoista asuntoa sekä suomen kielen alkeita. Kokoomusministeri Orpo, miksi heitit roskiin nämä työkalut maahanmuuton hillitsemiseksi, vaikka yhdessä sovittiin, että kaikki keinot käytetään? Kirjoitatte suomalaisille veronmaksajille tahallaan isomman laskun, raivoaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Löysässä lakiluonnoksessa hyvää on esimerkiksi toimeentuloedellytyksen käytön laajentaminen kaikkiin Suomen kansalaisiin, sillä kansainvaelluksen mukana tulleista maahanmuuttajista voi jo muutaman vuoden päästä tulla Suomen kansalaisia. Kokoomusleiristä kuitenkin ehdotettiin jo tämänkin työkalun hylkäämistä.

Koko ajan kasvava määrä Suomen kansalaisten tekemistä perheenyhdistämistä koskee kansalaisuuden saaneiden ja Suomessa syntyneiden ulkomaalaistaustaisten henkilöiden perheenyhdistämisiä. Kasvaneiden turvapaikanhakijamäärien takia kansalaistamiset lisääntyvät lähivuosina, jolloin kokoomuskansanedustaja Satosen ehdotuksen mukaisesti tälle joukolle tulisi mahdolliseksi ilman kriteerejä tapahtuva massiivinen perheenyhdistämisten toteuttaminen. Nyt järki käteen, vetoaa 1. varapuheenjohtaja Aleksi Hernesniemi.

Norja, Ruotsi ja Tanska ovat menneet tuoreissa perheenyhdistämiskiristyksissään huomattavasti Suomea pidemmälle. Toimeentuloedellytysten ohella heillä myös asumisaika- ja puolisoiden ikärajavaatimukset ovat käytössä – myös omille kansalaisille.

Ihmissalakuljettajat markkinoivat Suomea maana, jossa pääministeri tarjoaa asuntonsa käyttöön. Sen lisäksikö pitäisi olla vielä Pohjoismaiden löysimmät perheenyhdistämiskriteerit, kysyy puheenjohtaja Tynkkynen.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen