Kannanotto: RKP:n valta on murrettu – Suomi saa mahdollisuuden uudistaa kieltenopetuksen

RKP:n valta on murrettu – Suomi saa mahdollisuuden uudistaa kieltenopetuksen
Perussuomalaisten Nuorten kannaotto

Perussuomalaiset Nuoret iloitsee yhden asian puolueen tiputtamisesta oppositioon monikymmenvuotisen valtakauden jälkeen. Ruotsalainen kansanpuolue on jarruttanut lähes 40 vuotta Suomelle tärkeitä kieliuudistuksia pitäen kiinni yhdestä asiasta: ruotsin kielen rajusti ylimitoitetusta asemasta.

– Suomi on vientivetoinen maa. Koulutusjärjestelmämme on huippuluokkaa, mutta ruotsin kielen opetus vie resurssit kansalaistemme varustamiselta suurten maailmankielten osaamisella. Tarvitsemme kipeästi uusia suhteita yritysten välille ympäri maailman, ja se ei vain englanniksi ja ruotsiksi onnistu, toteaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että seuraavan neljän vuoden aikana suuria uudistuksia tehtäessä kieltenopetus muutetaan tukemaan asetettuja kansainvälisyystavoitteita. Suomalaiset nuoret selkeällä enemmistöllä toivovat saavansa valita opiskelemansa kielet itse.

– Tämä on tuhannen taalan paikka. Kieltenopetusta on täysin mahdoton uudistaa, jos RKP on hallituksessa. Seuraavat neljä vuotta on käytettävä tehokkaasti, jotta 40 vuotta jatkunut lehmänkauppa, jonka seurauksena pakkoruotsi aikanaan juntattiin lainsäädäntöön, saadaan purettua. Nyt ei enää odoteta ihmeitä, vaan tehdään niitä, Tynkkynen herättelee.

Järjestö uskoo hallitusneuvotteluissa saavutettavan perusporvarikokoonpanolla hyvät suuntaviivat yrittäjyyden toimintaedellytysten parantamiseen, teollisuuden kilpailukyvyn palauttamiseen ja uusien työpaikkojen syntymiseen Suomeen

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen