Kannanotto: Uusi sisäministeri Risikko: tee se, missä Orpo epäonnistui!

Orppo Risikko

Uusi sisäministeri Risikko: tee se, missä Orpo epäonnistui!
Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret seuraa tarkasti hallituksen toimia turvapaikanhakijatulvan hoidossa ja edellyttää, että uusi sisäministeri Risikko tarttuu toimeen edeltäjäänsä tarmokkaammin.  Viime vuoden lopulla laadittu nuiva turvapaikkapoliittinen ohjelma on toteutettava täysimääräisesti mahdollisimman pian. Sen lisäksi PS-Nuoret vaatii käyttöön uusia keinoja, jotta Suomea ei koskaan enää kohtaisi viime syksyn kaltainen katastrofi.

Muut Pohjoismaat ovat menneet maahanmuuttotiukennuksissaan meistä ohi, eikä Suomella ole varaa jäädä altavastaajaksi.Olemme luoneet hallitukselle kymmenkohtaisen työlistan ajankohtaisista toimenpiteistä, joiden avulla karsitaan Suomen vetovoimatekijöitä, saadaan maahanmuutto hallintaan, leikataan turvapaikanhakijoista syntyviä kustannuksia ja viitoitetaan hallitusta toimimaan myös kansainvälisellä tasolla maahanmuuttovirtojen suitsimiseksi, kertoo Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Työlista pitää sisällään esimerkiksi vastaanottorahan poistamisen, käsittelymaksujen käyttöönoton kaikissa turvapaikka-anomuksissa ja turvapaikanhakijoiden omaisuuden takavarikoimisen tuhat euroa ylittävältä osalta. Vetovoimatekijöitä poistetaan myös rajaamalla perheenyhdistäminen EU:n vähimmäistasolle sekä korottamalla pysyvän oleskeluluvan ja kansalaisuuden saamisen asumisaikavaatimuksia.

Vaikka tällä hetkellä maastamme poistuvia on enemmän kuin maahantulijoita, meidän täytyy ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä varmistaa, ettei turvapaikanhakijatilanne koskaan uudestaan riistäydy sellaisiin katastrofaalisiin mittasuhteisiin kuin viime syksynä. On mahdollista, että loppukesällä turvapaikanhakijatulva kiihtyy jälleen. Suomi ei saa näyttäytyä turvapaikanhakijoille tippaakaan houkuttelevampana kohteena kuin muut Euroopan maat, painottaa PS-Nuorten hallituksen jäsen Toni Ahva.

Tutustu työlistaan täällä: Turvapaikkapolitiittinen työlista hallitukselle

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen