Kannanotto: Vaalivoittaja Cameron ja jatkojytkyn tehnyt Soini muuttavat EU-politiikan suuntaa

Kuva: Lehtikuva

Perussuomalaisten Nuorten kannanotto

Perussuomalaiset Nuoret julkaisi helmikuussa keskustelua herättäneen eurooppapoliittisen ohjelmansa, jossa lähdettiin vaatimaan eroa EU:sta sen vääjäämättömän liittovaltiokehityksen vuoksi. Maansa eroa unionista toivovat myös monet britit, jotka pistivät eilisissä vaaleissa toivonsa David Cameronin johtamaan konservatiivipuolueeseen. Tämä Perussuomalaisten kanssa samassa europarlamenttiryhmässä istuva pääministeripuolue on luvannut, että ellei se saa neuvoteltua Iso-Britannian jäsenehtoja uusiksi, maassa käydään kansanäänestys EU:sta eroamisesta vuonna 2017.

Ympäri Eurooppaa on alettu heräämään EU-eliitin Rooma-syndroomaan. Vapaaehtoisuuteen perustuvan eurooppalaisen yhteistyön sijaan ollaan väsäämässä liittovaltiota, joka pitää kansoja tiukasti otteessaan. Eurooppalaisten kansallisvaltioiden moninaisuutta yritetään pusertaa samaan muottiin hinnalla millä hyvänsä. Tämä kehitys on pysäytettävä, vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Jos Cameron ei saa neuvoteltua kansalleen liikkumavapautta EU-sopimuksiin, Britannian kansanäänestys sysää liikkeelle vastaavan tapahtumaketjun ympäri Eurooppaa. Tämä puolestaan pakottaisi EU-johtajat miettimään liittovaltiounelmiaan uudelleen.

Eurokriitikoita pelätään EU-johtajien parissa, sillä esimerkiksi Cameron ja Soini haluavat pistää stopin järjettömälle keskittämispolitiikalle. Liittovaltioon siirtymällä sammutetaan valoja 28:sta kansallisesta laboratoriosta, joissa on pystytty kehittämään uusia tapoja toimia ja joita muut ovat sitten tarvittaessa voineet kopioida käyttöönsä. Keskusjohtoisen liittovaltion myötä siirrytään aina samoihin toimintamalleihin – riippumatta maiden eroista ja tarpeista, selventää eurooppapoliittisen työryhmän puheenjohtaja Matti Pinola.

Perussuomalaiset Nuoret kannustaa kaikkia puolueita ja niiden nuorisojärjestöjä käymään huolellista keskustelua Euroopan tulevaisuudesta sulkematta mitään vaihtoehtoja pois. Kansat ovat pitäneet historian varrella huolen siitä, että järjestelmät romahtavat, jos valtaa himoitsevat johtajat ovat alkaneet kärsiä vauhtisokeudesta. Perussuomalaisten Nuorten mukaan EU:n seinäänajo voidaan välttää palauttamalla kansallisvaltioille päätösvaltaa. Jos politiikassa päästään tällaiseen suunnanmuutokseen, voi EU:ssa pysyminen jälleen palvella myös pienen Suomen etua. Silloin Perussuomalaiset Nuoret on valmis tarkastelemaan linjaansa EU-jäsenyyden suhteen uudelleen.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen