Kansallispuistot kuuluvat suomalaisille

Perussuomalaiset Nuoret vaatii vapaan, maksuttoman liikkumisen rajoittamista kansallispuistoissa vain Suomen kansalaisiin. Kasvava turismi Suomeen on hyvä asia, mutta järjestö haluaa säilyttää maamme ainutlaatuisen luonnon ja pelisäännöt myös tuleville suomalaisille. Järjestö esittää “metsälupaa” ulkomaalaisille turisteille sekä matkoja järjestäville yrityksille.

Metsä on suomalaisen kirkko ja kansallismielisenä nuorisojärjestönä olemme huolissamme sen tilasta. Kestävätkö upeat kansallispuistomme jatkuvasti kasvavia kävijämääriä tai osaavatko ulkomaalaiset käyttää meille suomalaisilla luontaisia oikeuksia luonnossa oikein? Luonto ei ole pelkkä resurssi, vaan pyhä asia meille suomalaisille. Tämän vuoksi vapaa, maksuton liikkuminen kansallispuistoissa  tulee rajata vain Suomen kansalaisille ja ulkomaalaisilta tulee vaatia erillistä “metsälupaa””, vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Metsäluvalla ulkomaalaiset turistit ja matkanjärjestäjät saisivat liikkua vapaasti kansallispuistoissa samoilla pelisäännöillä kuin suomalaiset. Metsäluvista kerätyillä varoilla ylläpidettäisiin kansallispuistoja ja kompensoitaisiin korjausvelkaa. Niitä valvoisi ja keräisi Metsähallitus.

En ymmärrä, miksi meidän tulisi tarjota uniikit kansallispuistomme turisteille ilmaiseksi. He tulevat tänne jo valmiina maksamaan luonnostamme ja kulttuuristamme. Luonto on suomalaisille rakas paikka, jonne tullaan rauhoittumaan. Maksut ja “metsälupien” pistotarkastukset auttaisivat turisteja ymmärtämään, että kansallispuisto on arvokas paikka, jossa käyttäydytään luontoa kunnioittaen”, toteaa hallituksen jäsen Auri Siika-aho.

Samuli Voutila

puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret ry