Katalonialaisten saatava äänestää itsenäisyydestä

Perussuomalaiset Nuoret tukee katalonialaisten oikeutta äänestää alueen itsenäisyydestä. Espanjaan kuuluvassa Kataloniassa on tarkoitus järjestää äänestys asiasta sunnuntaina 1.10.2017. Espanjan hallitus kuitenkin vastustaa kansanäänestystä perustuslain vastaisena. Katalonian hallituksen mukaan alueella on poliittiset, taloudelliset ja kulttuuriset perusteet itsenäistymiselle.

Euroopassa on viime aikoina pyritty keskittämään valtaa yhä enemmän keskusjohtoiseen suuntaan. Läheisyysperiaate on ollut lähinnä kuollut kirjain. Katalonian itsenäisyyshanke on tervetullut askel päinvastaiseen suuntaan. Ennen kaikkea on tärkeää, että katalonialaiset voivat itse päättää tulevaisuudestaan. Myös Suomen hallituksen tulisi reagoida tähän ja ottaa kansanäänestyksen tukeminen viralliseksi linjakseen”, julistaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret pitää tärkeänä lähidemokratian periaatetta, eli päätösten tekemistä mahdollisimman lähellä niitä, joita päätökset koskevat. Vuoropuhelua ja tiivistä neuvonpitoa käyvät kansallisvaltiot ovat toimivin ratkaisu turvata ihmisten hyvinvointi, toimeentulo ja turvallisuus.

Katalonian itsenäisyys olisi monen katalaanin unelma. Kansallismielisyyden merkitys korostuu aina silloin, kun kansalla ei ole täysivaltaista oikeutta päättää asioistaan. Kansallismielisyyttäkin arvostetaan usein eniten siellä, jossa kansan itsemääräämisoikeus ei toteudu. Vanhemmissa kansallisvaltioissa saavutetut oikeudet saatetaan nähdä joskus liiankin itsestäänselvinä”, huomauttaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Juha Karjalainen.

Samuli Voutila

Perussuomalaiset Nuoret ry, puheenjohtaja