Kelan arabiankielinen puhelinpalvelu lakkautettava!

Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret pitää huonona uutisena sitä, että Kela alkaa tarjota arabiankielistä puhelinpalvelua. Kela ilmoitti sivuillaan 6. marraskuuta, että puhelinpalvelu arabiaksi aloitetaan samana päivänä, ja että se on vastedes auki viikoittain kolmena arkipäivänä neljä tuntia. Muutosta perustellaan halulla helpottaa asiakkaiden kotoutumista, vaikuttaa palvelupisteiden ruuhkautumiseen ja vähentää tulkkien tarvetta Kelassa asioitaessa.

Arabiankielinen palvelu viestittää selkeästi maahanmuuttajille, ettei heidän tarvitse edes yrittää oppia maan kieltä. Miten ihmeessä tämä palvelu siis edesauttaa kotoutumista, kun se aivan selvästi signaloi vastakkaiseen suuntaan? Uudistus on omiaan mahdollistamaan suomalaisesta yhteiskunnasta erillään elämisen ja rinnakkaisyhteiskuntien syntymisen vielä nykyistäkin helpommin”, selittää Perussuomalaisten Nuorten pääsihteeri Marika Sorja.

Järjestö on huolissaan vieraskielisten julkisten palveluiden saamisen helpottamisesta myös siksi, että se on selkeä signaali nykytilanteen hyväksymisestä ja siihen mukautumisesta. Vaikka nykytilanteessa Suomessa onkin yhä enemmän ihmisiä, jotka osaavat arabiaa paremmin kuin suomea, tilanteeseen ei pitäisi mukautua. Sitä pitäisi muuttaa. Järjestö vaatii, että Kela lakkaa tarjoamasta erillistä puhelinpalvelua arabian kielellä ja siten antaa asiakkailleen viestin, että Suomessa kuuluu osata asioida kotimaisella kielellä. Perussuomalaiset Nuoret haluaa vaalia suomen kielen asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa ja edellyttää suomen kielen taitoa maassa oleskelevilta ihmisiltä.

Suomen kielen asemaa uhataan jo. Globalisaatio, englanti tutkimuksen ja joskus korkeakouluopetuksen kielenä sekä uusien englantiin pohjautuvien sanojen vakiintuminen suomalaiseen suuhun kasvattavat jatkuvasti englannin kielen valta-asemaa. Lisäksi vieraskielisen väestön osuus Suomessa kasvaa kiihtyvää vauhtia muuttoliikenteen ja syntyvyyden vuoksi. Siksi on pähkähullua, ettemme pidä kiinni suomen kielen asemasta siellä, missä voisimme. Jos emme vaadi suomen kielen taitoa ihmisiltä, jotka kustantavat elämisensä suomalaisten verovaroista, arvostammeko suomen kieltä lopulta itsekään?” pohtii Perussuomalaisten Nuorten kolmas varapuheenjohtaja Liina Veronica Isto.

Listätietoja:

Jessica Vahtera, varapuheenjohtaja