Kelan vieraskieliset puhelinpalvelut lakkautettava!

Turun Sanomat uutisoi, että Kela avaa valtakunnallisen somalinkielisen puhelinpalvelun. Uutisen mukaan somalinkielisen puhelinpalvelun tavoitteena on sujuvoittaa asiakkaiden asiointia ja sen avulla tukea heidän kotoutumistaan. Asiakkaan kielitaidon karttuessa hänet ohjataan käyttämään Kelan palveluja suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Viime vuonna Kela avasi arabiankielisen puhelinpalvelun, johon otimme myös tuoreeltaan kantaa.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii Kelan somalin- ja arabiankielisiä puhelinpalveluja lakkautettaviksi välittömästi. Siten Kela antaisi asiakkailleen viestin, että Suomessa kuuluu osata asioida kotimaisella kielellä. PS-Nuoret haluaa vaalia suomen kielen asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa ja pitää kohtuullisena vaatimuksena, että Suomen sosiaalitukia vastaanottava osaisi edes puhua kantaväestön kieltä.

“Miksi maahanmuuttaja vaivautuisi opettelemaan Suomea, jos palvelut on kätevästi saatavilla omalla äidinkielellä? Somalin- ja arabiankieliset palvelut viestittävät selkeästi, että maahanmuuttajien ei tarvitse oppia maan kieltä. Kelan toiminta on yhteiskunnalle vahingollista”, jyrähtää Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.

Perussuomalaisten Nuorten mielestä vieraskielisten julkisten palveluiden saamisen helpottaminen on selkeä signaali nykytilanteen hyväksymisestä ja siihen mukautumisesta. Vaikka Suomen nykytilanteessa vieraskielisten määrä on jatkuvassa kasvussa muuttoliikkeen ja syntyvyyden vuoksi, tilanteeseen ei pidä mukautua. Sitä pitää muuttaa.

“Suomen tulee kuulua suomalaisille jatkossakin. Suomen kieli on yksi olennainen osa identiteettiämme ja jokaisen tänne muuttavan on sopeuduttava valtaväestön kulttuuriin. Ei missään nimessä toisin päin”, huomauttaa PS-Nuorten varapuheenjohtaja Toni Jalonen.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi