Kolmen kopla haluaa lakkauttaa presidentti-instituution

Kokoomus, Keskusta ja SDP aikovat kaventaa kansan valitseman presidentin valtaoikeuksia. Vanhat puolueet ovat uussuomettuneita, pitkin pituuttaan kumartamassa Brysselin suuntaan. Perussuomalaiset Nuoret ei hyväksy sitä, että presidentin valtaoikeuksia kavennetaan Euroopan unionin Lissabonin sopimuksesta johdettavilla syillä.

”Suomalaiset eivät tarvitse maskottipresidenttiä. Presidentin valtaoikeuksia pitäisi lisätä, ei vähentää”, Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Simon Elo jyrähtää.

”Tehdäänkö uudistusta Timo Soinin presidenttitaipaleen pelossa? Presidenttinä Sauli Niinistöstä tulisi myös oikeasti vallaton ukkomies”, Elo ihmettelee.

Tasavallan presidentti on ollut kansaa yhdistävä instituutio, jota ilmentää myös vuodesta 1994 käytössä ollut suora kansanvaali. Tämä arvokas pohja on murenemassa. Suomessa valtion budjetista kului viime vuonna presidentti-instituution ylläpitämiseen lisäbudjetteineen 15,4 miljoonaa euroa. Perussuomalaiset Nuoret ei usko, että suomalaiset haluavat käyttää tätä summaa symboliseen keulakuvaan.

Perussuomalaiset Nuoret syyttää vanhoja puolueita halusta lakkauttaa presidentti-instituutio. Kolmen kopla haluaa tehdä arvojohtajasta arvottoman johtajan, vaikka Suomi tarvitsee vahvan presidentin, joka tasapainottaa hallituksen ja eduskunnan välistä valtajännitettä.

Perussuomalaisten Nuorten tulevat kansanedustajat vastustavat seuraavalla vaalikaudella perustuslain muutosesitystä.