Lotta Svärd -järjestön kunnia on palautettava

Perussuomalaiset Nuoret järjestää alkuvuonna 2017 #kunnianpalautus-kampanjan Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kampanja nostaa ansaitsemaansa arvostukseen sellaiset suomalaiset toimijat, ryhmät ja henkilöt, joiden maine on perusteettomasti julkisuudessa loattu. Tämä kannanotto on osa #kunnianpalautus-kampanjaa.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että sotien aikana toimineen naisten vapaaehtoisen maanpuolustusjärjestön Lotta Svärdin kunnia palautetaan Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Jatkosodan jälkeen Neuvostoliiton valvontakomissio leimasi häpeällisesti Lotta Svärdin “fasistiseksi järjestöksi” ja määräsi sen lakkautettavaksi, mikä oli kansakuntaamme kohtaan historiallinen vääryys ja oikeusmurha.

Lottien riveissä palveli sotiemme aikaan satoja tuhansia naisia, ja he olivat korvaamaton apu maamme taistelussa vapaudesta ja itsenäisyydestä. Ilman lottia ja Lotta Svärd -järjestöä eivät huoltopalvelut rintamalla tai kotona olisi toimineet. Lotat toimivat aktiivisesti mm. ruokahuolto-, lääkintä-, ilmavalvonta-, viestintä- ja toimistotehtävissä.

On häpeällistä, miten kansakuntamme pelastumiseen keskeisesti vaikuttanutta järjestöä väitetään edelleen fasistiseksi. Sadattuhannet naiset toimivat lottina sotien aikana ja kansakuntamme arvostaa heidän työtänsä. On siis aika palauttaa Lotta Svärdin kunnia ja antaa arvo heille, keille se kuuluu. Lotta Svärd, jos joku, kunniansa ansaitsee”, vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret esittää, että Suomen satavuotisjuhlavuoden kunniaksi valtioneuvosto/eduskunta antaa julistuksen siitä, ettei Suomi jaa Neuvostoliiton valvontakomission asettamaa perusteetonta näkemystä Lotta Svärd -järjestön fasistisuudesta ja täten järjestö on mahdollista perustaa uudelleen. Tällä myös mahdollistettaisiin naisten osallistuminen vapaaehtoiseen maanpuolustukseen entistä paremmin. Lisäksi Perussuomalaiset Nuoret esittää, että sotiemme lotille asetetaan virallinen liputuspäivä, joka olisi syyskuun yhdeksäntenä päivänä. Kyseisenä päivänä vuonna 1920 Lotta Svärd rekisteröitiin valtakunnalliseen rekisteriin.

“Lottien kohtelu Suomessa sotien jälkeen on ollut anteeksiantamatonta. Lotat olivat sankareita, isänmaataan rakastavia naisia ja ihailtavia esikuvia meille kaikille. Menneisyyden vääryydet on oikaistava ‒ liputuspäivä ja julkinen tunnustus on vähintä, mitä voimme tehdä! Me olemme näille naisille paljosta velkaa, julistaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Tiina Ahva.

Samuli Voutila
puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret