Ministeri Viitanen pyörittää nuorisojärjestöjen miljoonabisnestä härskisti – saa vastata oikeudessa

Perussuomalaiset Nuoret ei hyväksy opetus- ja kulttuuriministeriön syrjivää tukipolitiikkaa. Järjestö on kasvanut voimakkaasti jo useamman vuoden ajan, mutta läpimätä tukijärjestelmä pönkittää vanhojen poliittisten nuorisojärjestöjen asemaa.

Me olemme siinä tilanteessa, että kentältä tulee jatkuvasti pyyntöjä järjestää koulutustapahtumia ja muuta toimintaa, mutta 12-tuntista pidempää työpäivää seitsemän kertaa viikossa ei jaksa tehdä, hyvä demariministeri. Meillä on kaksi työntekijää pyörittämässä järjestöä. Esimerkiksi keskustanuorten liittotoimistolla heitä on viisi ja lisäksi piireissä omia. Nykyinen tukijärjestelmä on itseään toteuttava oravanpyörä, joka kampittaa uusien poliittisten nuorisojärjestöjen kasvumahdollisuuksia, selventää Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Perussuomalaisilla Nuorilla oli jo vuonna 2012 enemmän jäseniä kuin Vihreiden nuorisojärjestöllä, mutta ministeri Viitasen tänään myöntämä 81 200€ tukisumma on yhä heitä pienempi, vaikka nyt jäseniä Perussuomalaisilla Nuorilla on jo kaksi kertaa niin paljon, kuin Vinolla.

Vanhojen puolueiden nuorisojärjestöt kalastavat verorahaa usealla ongella. Esimerkiksi vuonna 2012 kokoomusnuoret nostivat Tampereen kaupungilta 15 000 euroa aluetoimintaansa, mikä on saman verran, mitä Perussuomalaiset Nuoret sai OKM:ltä valtakunnalliseen toimintaansa. Kuntien kukkaroiden lisäksi Kokoomusnuoret saivat valtakunnalliseen toimintaansa 670 000€. Ja sitten kokoomuslaisilla nuorilla on vielä erikseen opiskeluasioita varten oma järjestö, jota kautta ongitaan kolmas tukisumma. Tänä vuonna tähän onkeen tarttui 81 500€, mikä jo sekin ylittää meidän tukisummamme, Tynkkynen toteaa hämmästyneenä.

Perussuomalaiset Nuoret toistavat vaatimuksensa poliittisille nuorisojärjestöille osoitettavien tukien puolittamisesta, ja loppusumman jakamisesta oikeudenmukaisesti. Nuorisojärjestö haluaa suunnata vapautuvia varoja enemmän yleisen nuorisotyön puolelle, kuten partiotoimintaan. Lisäksi Perussuomalaiset Nuoret ympäri Suomea yrittävät lopettaa poliittisten nuorisojärjestöjen käymisen kuntien kukkaroilla. OKM:n tukipäätös viedään oikeuteen. Viime kerralla korkein hallinto-oikeus tuomitsi OKM:n tukipäätöksen lainvastaisena.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen