Nuoret: Äänestäkää vaikka piruuttanne

Keskustanuoret ja Perussuomalaiset Nuoret kritisoivat voimakkaasti kaikkia puolueita siitä, etteivät nämä panosta riittävästi nuoriin. Euroopan parlamenttiin pyrkii nyt alle 30-vuotiaita aikaisempaa vähemmän.

Eduskuntavaalien osalta tilastot ovat tätäkin murheellisempaa luettavaa. Vuoden 1999 vaaleissa alle kolmekymppisiä valittiin kolmetoista, seuraavissa vaaleissa heitä pääsi läpi enää kuusi ja nykyisen eduskuntaan tuli valituksi vain kaksi nuorta. Nuoret on ajettu poliittiseen paitsioon.

Nuorisojärjestöt pitävät puolueitaan osasyyllisenä surkealle kehitykselle, koska nämä pitävät nuoria lähinnä listojensa täytteenä. Nuorilla ei ole mahdollisuuksia kilpailla tasaveroisesti vanhempien ehdokkaiden kanssa 2000-luvun mediavaaleissa. Rahoituksen kerääminen on nuorille tavanomaista haastavampaa, koska heillä ei ole luotuna samanlaista suhdeverkostoa kuin mitä vanhemmilla ehdokkailla on. Nuorilla ei niin ikään ole mahdollisuutta käyttää juurikaan omaa rahaa vaaleihin, sillä varallisuutta ei vielä ole ennättänyt kertyä.

Europarlamenttivaaleissa rahan merkitys korostuu erityisesti, koska näkyvyyden pitäisi olla valtakunnallista, jos ehdokas mielii tulla valituksi. Nuoret eivät saa puolueiltaan mitään erityistä tukea kompensoimaan heikkoja lähtökohtiaan, joten nuorilta vaaditaan erityistä rohkeutta, kun he lähtevät kilpailemaan europarlamentaarikon paikasta. Nuorten ehdokkaiden vähäinen näkyvyys on omiaan vahvistamaan sitä kehitystä, että nuoret äänestävät entistäkin laimeammin vaaleissa.

– Uskoakseni kaikkien puolueiden nuoret ehdokkaat painivat saman ongelman parissa. Vaalien jälkeen puolueiden ja niiden nuorisojärjestöjen tulee istua yhteisen pöydän ääreen ja pohtia ratkaisuja nuorten tukemiseen, ehdottaa Keskustanuorten puheenjohtaja Tuomo Puumala.

– Puolueiden on pikaisesti tehtävä ryhtiliike, jotta seuraavista eduskuntavaaleista ei tule nuorille totaalista mahalaskua, jatkaa Perussuomalaiset Nuoret ry:n puheenjohtaja Vesa-Matti Saarakkala.

Keskustanuoret ja Perussuomalaiset Nuoret jaksavat kaikesta kampituksesta huolimatta uskoa siihen, että Suomesta tulee valituksi kaksi nuorta Euroopan parlamenttiin. Nuorilla äänestäjillä on nyt mahdollisuus näyttää pitkää nenää nykyiselle poliittiselle eliitille, joka on jo vuosikausia vetänyt meitä höplästä.

Menkää nuoret uurnille ja tehkää näiden vaalien sensaatio. Muutos on mahdollista.

Tuomo Puumala, Suomen Keskustanuoret ry:n puheenjohtaja

Vesa-Matti Saarakkala, Perussuomalaiset Nuoret ry:n puheenjohtaja