Nuuskan myynti laillistettava Suomessa

Perussuomalaiset Nuoret haluaa laillistaa nuuskan myynnin Suomessa ja purkaa nuuskan tuontirajoitukset kokonaan. Järjestön mielestä on väärin, että verorahat päätyvät lähinnä Ruotsiin ja Venäjälle, kun ne voisivat yhtä hyvin jäädä Suomeen.

Nuuskan myyntikielto on järjetön. Nuuska ei toki ole terveystuote, mutta huomattavasti vähemmän haitallinen kuin esimerkiksi savukkeet. Lisäksi on aivan absurdia, että meillä laitetaan tullin resursseja valvomaan nuuskan tuontia länsirajalla, kun nämä vähäiset resurssit voitaisiin kohdentaa paljon fiksummin. Priorisointia tarvitaan myös rajavalvonnassa.” vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret näkee, että koska kasvava joukko erityisesti nuoria aikuisia on siirtynyt tupakasta nuuskaan, tulee nuuskan myynti nostaa taas Suomessa poliittiseen keskusteluun. Suomessa on tavoitteena, että vuoteen 2030 mennessä alle 5 % väestöstä tupakoi. Nuuskan myynnin salliminen tukee tätä tavoitetta. Samalla järjestö vaatii, että Suomen hallitus selvittää, miten ja milloin nuuskan myynti voidaan taas aloittaa Suomessa.

On aika siirtää hyödyt Suomeen. Kotimainen nuuskan myynti ja tuotanto olisivat loppu nuuskarallille ulkomailta ja piristys Suomen kansantaloudelle.” toteaa Perussuomalaisten Nuorten pääsihteeri Tony Leppäkoski.

Samuli Voutila

puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret ry