Opetus- ja kulttuuriministeriö haistattaa pitkät PS-Nuorille

Perussuomalaiset Nuoret on tyrmistynyt opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksestä tukea nuorisojärjestöä vain viidesosalla Keskustanuorten tuesta, 115 000 eurolla vuonna 2017. Ministeriö korotti Perussuomalaisten Nuorten saamaa tukea vuodesta 2016 vain 3000€, vaikka järjestön toiminta on kehittynyt sekä kasvanut valtavasti. Havainnollistamisen vuoksi, mikäli nykyinen “korotustaso” jatkuisi, menisi Perussuomalaisilla Nuorilla 187 vuotta saavuttaa Keskustanuorten saaman tuen taso.

”Opetus- ja kulttuuriministeriön päätös tuestamme on hävytön. Olemme Suomen vaikutusvaltaisin poliittinen nuorisojärjestö, toimintamme on kasvanut rajusti kuluneen vuosikymmenen aikana ja silti saamme tukea vain murto-osan muihin poliittisiin nuorisojärjestöihin nähden. Mihin perustuu Sosialidemokraattisen Nuorten yli puolen miljoonan euron tuki saati Vasemmistonuorten yli 330 000 euron tuki? Tulemme valittamaan päätöksestä”, paheksuu Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret on vuosikausien ajan taistellut oikeudenmukaisten tukipäätösten puolesta. Muiden poliittisten nuorisojärjestön tuet kuvastavat vanhaa maan tapaa, jossa mulle-sulle poliittinen suhmurointi rehottaa. Vanhojen puolueiden nuorisojärjestöjen kohtuuttomiksi paisuneet tuet tulee pudottaa murto-osaan nykyisestä, ja jäljelle jäävä potti jakaa tasapuolisesti kaikille poliittisille nuorisojärjestöille poliittisen aktiivisuuden perusteella. Säästyville rahoille löytyisi käyttöä vaikkapa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttamisessa.

“Päätös on täysin mielivaltainen. Ministeri Sanni Grahn-Laasonen myönsi myös omalle nuorisojärjestölleen Kokoomusnuorille yli viisinkertaisen summan meihin verrattuna. Vanhojen puolueiden röyhkeä hyvävelipeli on puhallettava poikki”, jyrähtää Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Toni Ahva.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että poliittisten nuorisojärjestöjen valtion tuet tulee jakaa suhteessa kansanedustajien määrään ja kokonaistukisumma puolittaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön epäoikeudenmukainen tuenjako vuodelle 2017 selviää täältä.

Samuli Voutila

Perussuomalaiset Nuoret ry, puheenjohtaja