Pakkoruotsilla ruoskiminen saa riittää!

Perussuomalaiset Nuoret vaatii pakollisen ruotsin kielen opiskelusta luopumista Suomessa. Ajatuspaja e2 julkaisi tiistaina Puhut sie ruotsia? –tutkimuksen, jonka mukaan enää nippanappa 52% nuorista piti tärkeänä ruotsin kielen osaamista Suomessa.

Suurin osa suomalaisista nuorista ei tarvitse ruotsin kieltä. Tulevaisuudessa nuorilta vaaditaan entistä laajempaa kielipääomaa ja pakollisen ruotsin kielen opiskelu syö tätä resurssia. Pakollisen ruotsin kielen osaamisen sijaan meidän tulee ajaa suomen kielen laajempaa osaamista ja maailman kielien osaamista. Suomalaisten parempi ja laajempi kieliosaaminen ei ole yhdenkään RKP:n kannattajan rapujuhlista pois., huomauttaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret on ajanut kielivapautta Suomeen jo vuosia. Järjestö haluaa tehdä Suomesta virallisesti yksikielisen. Ruotsin kieli olisi jatkossa vähemmistökieli ja tällä turvattaisiin ruotsia äidinkielenään puhuvien ihmisten palvelut.

Ihan jo hyötynäkökulmasta suomalaisten kannattaisi ennemmin opetella vaikka venäjää tai kiinaa, sillä venäläiset ja kiinalaiset tuovat matkailun kautta eniten rahaa Suomeen. Aasialaisten matkailijoiden määrä on muutenkin kovassa kasvussa, joten paukut koulujen kielitarjonnassa tulisi suunnata paremmin sen mukaan”, huomauttaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Juha Karjalainen.

Och samma på svenska.

Samuli Voutila