Perussuomalaiset Nuoret tukee kansalaisaloitetta ylioppilaskuntien pakkojäsenyyden poistamiseksi

Perussuomalaiset Nuoret tukee 25.9.2017 jätettyä kansalaisaloitetta ylioppilaskuntien pakkojäsenyyden poistamiseksi. Järjestö on jo vuosien ajan vaatinut, että perustuslain hengen vastainen pakkojäsenyys ylioppilaskunnista poistetaan.

Haluamme tarjota yliopisto-opiskelijoille vapautta pakkojäsenyyden sijasta. Perustuslaki takaa kansalaisille yhdistymisvapauden, joka kattaa myös oikeuden olla liittymättä ylioppilaskuntiin, jotka nykyään lähinnä ajavat punavihreää turmiollista agendaa opiskelijoiden edunvalvonnan sijaan. Tähän on tultava muutos”, vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Kansalaisaloitteen on  laatinut joukko korkeakouluopiskelijoita. Lähestyvät edustajistovaalit yliopistoissa ovat nostaneet taas pakkojäsenyyden keskusteluun ja Perussuomalaiset Nuoret kiittää aloitteen tekijöitä yhteiskunnallisesta aktiivisuudestaan. Kansalaisaloitteen voi käydä allekirjoittamassa sähköisesti täältä.

Sain idean kansalaisaloitteen laatimiseen pakkojäsenyyskeskustelun esiin tuomien epäkohtien johdosta. Mielestäni ylioppilaskuntien ja niiden edustajistojen tulee keskittyä vain opiskelijoiden edunvalvontaan ja muihin yliopistolaissa mainittuihin tehtäviin. Edustajiston ei pidä olla poliittisten broilerien selkääntaputtelukerho. Kenenkään ei tulisi tahtomattaan joutua rahoittamaan sellaista poliittista vaikuttamista, jota ei itse tue. Yliopistoissa vallitsee enemmän tai vähemmän vihervasemmistolais-globalistinen hegemonia, joka pahimmassa tapauksessa johtaa tieteen harjoittamisen kannalta myrkylliseen itsesensuuriin, kertoo kansalaisaloitteen vireillepanija Viljam Nyman.

Samuli Voutila

puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret ry