Perussuomalaiset Nuoret vaatii Suomeen eläkekattoa

Helsingin Sanomien mukaan työssä käyvät suomalaiset maksavat joka vuosi yli sadan miljoonan euron laskun johtajien ja ylempien toimihenkilöiden lisäeläkkeistä. Huippuvuonna 2009 lasku oli yli 150 miljoonaa euroa. Perussuomalaiset Nuoret katsoo tämän yhdeksi esimerkiksi valtion leväperäisestä taloudenpidosta, joka jatkuessaan vie Kreikan tielle.

Yrityspomot ja työeläkejohtajat ovat julkisuudessa kertoneet johtajien kaikkien lisäeläkkeiden tulevan henkivakuutusyhtiöiden kanssa tehdyistä vakuutusjärjestelyistä eli kustannukset maksaisi omistaja.Totuus on, että kaksi kolmannesta lisäeläkkeen määrästä maksetaan yhteisestä tasausrahastosta.Sadan eniten työeläkettä saavan eläkkeen keskiarvo oli 17 400 euroa kuukaudessa vuonna 2010, josta rekisteröidyn lisäeläkkeen osuus oli noin 26 prosenttia eli noin 4 500 euroa. Näin työssäkäyvä maksaa johtotasolle lisäeläkettä keskimäärin kolme tuhatta euroa kuukaudessa

”Suomalaisen kansanviisauden mukaan rehellisyys maan perii. Sikariporras on puhunut ’muunneltua totuutta’ ja siitä tulisi olla seurauksia”, Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Simon Elo paheksuu.

Uusia vakuutuksia tai vakuutettuja lisäeläkkeeseen ei ole voinut ottaa enää kymmeneen vuoteen, mutta nykyisiä maksetaan vielä vuosikymmeniä. Perussuomalaiset Nuoret ei voi hyväksyä, että yhteiskunnan hyvätuloisimpia voidellaan keskimäärin 4500 euron lisäeläkkeellä kuukaudessa. Kuinka käy keski- ja pienituloisten veronmaksuhalukkuuden, kun käy ilmi että heitä on viilattu linssiin yhä useammassa valtion järjestelmässä?

Perussuomalaiset Nuoret vaatii lakisääteisille eläkkeille kattoa.Samalla on korotettava kansaneläkettä. Eläkekatto on käytössä useimmissa EU-maissa, Norjassa, Sveitsissä, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Korkeiden kustannusten Norjassa katto on 5000 euroa kuukaudessa ja Ruotsissa 3000 euroa kuukaudessa. Vertailukohtaa sopivalle suomalaiselle katolle löytyy.

”On yllätyksetöntä, että suurilla eläkkeillä palkittavat eläke- ja työmarkkinajohtajat vastustavat uudistusta. Kovatuloiset voivat halutessaan hankkia lisäeläkettä yksityisen eläkesäästämisen kautta. Nykyisen lisäeläkejärjestelmän kautta jo ansaittuihin huippueläkkeisiin voidaan puuttua takautuvasti. Kyse on vain poliittisesta tahdosta,” puheenjohtaja Simon Elo vaatii.