Poliittiset opiskelijajärjestöt vaativat ministereiltä päätöksiä opiskeluterveydenhuollosta

Poliittiset opiskelijajärjestöt vaativat peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonilta ja sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolta välittömiä päätöksiä ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon järjestämiseksi.

Ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto on ollut jo vuosikaudet eriarvoisessa asemassa yliopisto-opiskelijoiden kanssa. Yliopisto-opiskelijat saavat terveydenhuoltopalvelunsa Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiöltä (YTHS), kun taas
ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät kunnallista opiskeluterveydenhuoltoa.

Poliittisten opiskelijajärjestöjen mukaan YTHS:lle on annettava myös ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon järjestämisvastuu.”Vastaavien ministereiden on ryhdyttävä välittömästi toimiin lainsäädännön muuttamiseksi ja rahoituksen varmistamiseksi”, vaativat poliittisten opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat.

Asialla alkaa olla kiire, sillä YTHS on itse ilmaissut tarvitsevansa 1,5 vuotta laajentamiseen ja järjestelyihin. Lisäksi päätökset laajentamisesta tarvitaan nyt, jotta järjestämisvastuu voidaan kirjoittaa jo nyt ammattikorkeakoululakiin.

“On äärimmäisen tärkeää, että ministerit Risikko ja Guzenina-Richardson esikuntineen löytävät yhteisen sävelen tässä asiassa ja tekevät vihdoin päätökset tämän räikeän epäkohdan poistamiseksi”, jatkavat puheenjohtajat.

YTHS:n pilottikokeilut Lappeenrannassa ja Seinäjoella päättyvät tämän hetken tiedon mukaan heinäkuussa 2014. Poliittiset opiskelijajärjestöt toivovat tämän kokeilun jatkamista puolella vuodella, jotta toimipisteitä ei tarvitsisi sulkea ennen YTHS:n laajentamista.

“Tällä edullisella, noin 250 000 euron valtion menoerällä varmistetaan työpaikkojen säilyminen ja jatkuvuus, kun toimipisteitä ei tarvitse sulkea puoleksi vuodeksi. Tämä, jos jokin on kustannustehokkuutta”, päättävät poliittisten opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat.

Järjestöjen kannanoton ovat allekirjoittaneet Keskustan Opiskelijaliitto, Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liberaalit Opiskelijat, Perussuomalaiset Nuoret, Sosialidemokraattiset Opiskelijat, Vasemmisto-opiskelijat ja Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto.