Presidentti Risto Rytin kunnia palautettava

Perussuomalaiset Nuoret järjestää alkuvuonna 2017 #kunnianpalautus-kampanjan Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kampanja nostaa ansaitsemaansa arvostukseen sellaiset suomalaiset toimijat, ryhmät ja henkilöt, joiden maine on perusteettomasti julkisuudessa loattu. Tämä kannanotto on osa #kunnianpalautus-kampanjaa.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että presidentti Risto Rytin kunnia on palautettava. Jatkosodan päätyttyä presidentti Risto Ryti tuomittiin Liittoutuneiden (Neuvostoliiton) valvontakomission vaatimuksesta häpeälliseen kymmenen vuoden kuritushuonerangaistukseen. Oikeusvaltion perusperiaatteita rikkoen tuomio annettiin taannehtivasti sellaisen lain nojalla, joka sodan aikana ei ollut voimassa. Muitakin ajan merkittäviä suomalaisia tuomittiin kansakunnan moraalia rikkoen sotasyyllisiksi.

Risto Ryti äänestettiin vuonna 2004 toiseksi suurimmaksi suomalaiseksi heti Mannerheimin jälkeen. On häpeällistä, että Suomen valtio ei ole kumonnut hänen tuomiotaan. Presidentti Ryti ja hänen jälkeläisensä ansaitsevat tuomion kumoamisen. Sen on isänmaa presidentilleen velkaa”, vaatii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Risto Ryti johti Suomea aikana, jolloin isänmaamme itsenäisyys oli uhattuna. Rytin rohkeiden päätösten ansiosta Suomi pystyi säilyttämään itsenäisyytensä. Perussuomalaisille Nuorille on tärkeää, että historialliset vääryydet korjataan Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ja kansakuntaamme palvellut presidentti sen erityisesti ansaitsee.

Risto Rytin tuomio oli oikeusmurha. Sotasyyllisyysoikeudenkäynnit halvensivat oikeusvaltion perusperiaatteita ja olivat täysin kansalaisten oikeustajun vastaisia. Suomen kansan keskuudessa Risto Ryti on sankari”, julistaa Perussuomalaisten Nuorten 1. varapuheenjohtaja, poliittisen historian opiskelija Toni Ahva.

Samuli Voutila

Perussuomalaiset Nuoret, puheenjohtaja