PS-Nuoret iloitsee kielivapaudesta!

Perussuomalaiset Nuoret iloitsee hallituksen päätöksestä taata 2200 nuorelle mahdollisuus kielivapauteen. Hallituksen puoliväliriihessä tehdyn päätöksen mukaisesti 2200 koululaista vapautetaan pakollisesta ruotsin kielen opiskelusta. PS-Nuoret kannustaa Suomen kuntia hakemaan aktiivisesti mukaan alueelliseen kielikokeiluun.

Tämä on merkittävä päätös kielivapauden kannalta. Pakkoruotsin kahleet murtuvat ja saamme tarjottua nuorille mahdollisuuden opiskella laajasti erilaisia kieliä. Työ kielivapauden eteen alkaa tuottamaan tuloksia ja on vain ajan kysymys, milloin pakkoruotsi poistetaan kouluista kokonaan”, iloitsee Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret oli vahvasti mukana vuoden 2013 kielivapauskansalaisaloitteessa, jonka pohjalta viime eduskunta päätti kielikokeilusta. Järjestö onkin erityisen tyytyväinen hallituksen rohkeuteen lähteä kokeilemaan kielivapautta, ja kiittää Perussuomalaisten eduskuntaryhmää kovasta työstä pakkoruotsin vallan murentamiseksi.

Tämä on upea edistysaskel kielipolitiikassa. Kokeiluun osallistuvat saavat myös vapautuksen ruotsin opiskelusta lukiossa sekä ammatillisessa koulutuksessa. Nyt pakkoruotsin valta murtuu paikallisesti, seuraavaksi tavoitteenamme on yksilöitä kunnioittava kielivapaus koko Suomessa. Järki voitti ideologisen pakon”, riemuitsee Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Toni Ahva.

Samuli Voutila

samuli.voutila@ps-nuoret.fi