Rajat ovat rakkautta

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että Schengen-sopimus puretaan ja Euroopan kansallisvaltiot saavat ottaa rajatarkastukset käyttöön. Ruotsi ilmoitti toissapäivänä, että se lopettaa rajatarkastukset Tanskan vastaisella rajallaan, ja EU:n komissio vaatii samaa kaikilta jäsenmailta marraskuun loppuun mennessä. Perussuomalaisten Nuorten mielestä komissiolla ei ole oikeutta puuttua itsenäisten kansallisvaltioiden rajavalvontaan.

Schengen on Suomen ja koko Euroopan kannalta kestämätön. Mitkään merkit eivät viittaa siihen, että kansainvaellukset Eurooppaan tulevat loppumaan. Kansallisvaltion tehtävä on suojella ja varjella rajojaan sekä kansalaisiaan. Hallitsemattomat muuttoliikkeet tuovat turvattomuutta ja pahimmillaan terrorismia. Rajat ovat rakkautta”, julistaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret on huolissaan, että vuoden 2015 kaltainen siirtolaisvyöry Suomeen toistuu. Tämän vuoksi rajatarkastukset Euroopan sisällä ovat välttämättömiä. Perussuomalaisten Nuorten mielestä ylikansalliset instituutiot ovat epäonnistuneet suojelemaan peruskansalaisiaan. Tämän vuoksi tarvitaan kansallisia ratkaisuja turvallisuuden lisäämiseksi.

Euroopan Unionilla ei ole oikeutta puuttua siihen, miten itsenäiset valtiot tahtovat siirtolaiskriisin edessä turvata kansalaisiaan. Unionin oma rajavalvonta on retuperällä ja nojaa lähinnä pakolaissopimukseen diktatuuria kohti kehittyvän Turkin kanssa. Ei ole ihme, että EU:n saamattomuuden edessä kansallisvaltiot ryhtyvät itse toimiin. Rajavalvonta on suvereenien valtioiden oikeus ja velvollisuus, huomauttaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Tiina Ahva.

Samuli Voutila

samuli.voutila@ps-nuoret.fi