Romutuspalkkio käytetyille autoille

Julkisuudessa on vaalien alla käyty keskustelua 3000 euron hankintatuesta sähköautoille taistelussa liikenteen päästöjä ja ilmastonmuutosta vastaan.

Perussuomalaiset Nuoret vastustaa tätä ehdotusta ja pitää sitä vain halpana populismina sekä pelkkänä tulonsiirtona yhteiskunnan varakkaimmille, joilla on muutenkin varaa sähköautoihin.

Sähköautojen hankintatuki on huono tapa taistella ilmastonmuutosta vastaan. Sähköautot eivät hintansa vuoksi ole vaihtoehto kuin harvoille ja valituille, jotka ajavat jo nyt vähäpäästöisiä autoja. Akkujen tuotantokaan ei ole erityisen ympäristöystävällistä ja akut täytyy uusia sähköautojen käyttöikään nähden usein, mikä taas haittaa käytettyjen sähköautojen myyntiä. Sähköauto ei myöskään ole vaihtoehto syrjäseuduilla, koska latausverkko on harvassa ja sähköautojen toimintasäde varsinkin talvella on kyseenalainen.

“Uusi Tesla maksaa noin 86 000 euroa ja käytettynäkin mallit ovat vähintään 50 000 euroa. Kenellä keskiluokkaisella perheellä on varaa näin kalliiseen autoon, edes 3000 euron hankintatuella? Hankintatuki on vain niiden varakkaiden tukemista, joilla olisi jo muutenkin varaa sähköautoon. Ennemmin meidän tulisi miettiä esimerkiksi Norjan mallia sähköautoilun tukemisessa”, toteaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja ja eduskuntavaaliehdokas Auri Siika-aho.

Perussuomalaisten Nuorten mielestä hankintatuista pitäisi luopua ja suunnata nämäkin rahat vanhojen autojen omistajille romutuspalkkiona. Käytetyn auton ostajan tulisi saada romutuspalkkio, mikäli hän siirtyy edellistä autoa vähintään viisi vuotta uudempaan autoon. Nykyisin romutuspalkkion saa vain autokaupasta hankittuihin uusiin autoihin. Tämä on suuri hidaste.

“Kun romutuspalkkio maksettaisiin myös käytetyn auton ostajalle, niin Suomen autokanta uusiutuisi paljon nykyistä nopeammin. Voisimme näin myös edistää kaikkien saastuttavimpien autojen poistumista liikenteestä sekä vähentää tehokkaammin kokonaispäästöjä. Samalla myös liikenneturvallisuus parantuisi”, kommentoi Perussuomalaisten Nuorten hallituksen jäsen ja eduskuntavaaliehdokas Antti Eskelinen.

Perussuomalaisten Nuorten mielestä autokannan uudistaminen vähäpäästöisemmäksi on aloitettava pienituloisten vanhoista ja saastuttavammista autoista. Näin kokonaispäästöjä voidaan vähentää mahdollisimman tehokkaasti sekä samalla parantaa liikenneturvallisuutta.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi