Rötösherrat kuriin – kulttuurineuvoksen arvonimi poistettava Veijo Baltzarilta

Perussuomalaiset Nuoret pitää kulttuurineuvos Veijo Baltzarin toimia pöyristyttävinä ja tuomitsee ministereiden toimettomuuden asiassa. Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila jätti maanantaina hallitukselle kirjallisen kysymyksen, miksi törkeästä ihmiskaupasta epäillyn Baltzarin toimintaan ei puututtu aiemmin. Nuorisojärjestö tukee Junnilan kysymystä.

”Vilhelmille pisteet reagoinnista tärkeään aiheeseen! Aivan käsittämätöntä, että Baltzarin toimista on tiennyt hänen lähipiirinsä päättävissä elimissä, mutta siitä huolimatta tähän ei puututtu aiemmin. Lienee selvää, että muun muassa Pekka Haavisto ja Paavo Lipponen ovat halunneet suojella kaveriaan. Hyvä veli -verkosto on elänyt ja voinut hyvin”, pohtii Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.

Presidentti Tarja Halonen on myöntänyt kulttuurineuvoksen arvonimen Veijo Baltzarille vuonna 2011. PS-Nuoret pitää tätä nimitystä hyvän ystävän palveluksena, sillä Baltzarilla on tuomiot jo vuosilta 1998 ja 2000. Vuonna 1998 hän sai sakkorangaistuksen virka-aseman väärinkäytöksestä nuorten naisten houkuttelemisesta hotellihuoneeseen. Vuonna 2000 hänet tuomittiin vakuutuspetoksesta. Olisi perusteltua, että kulttuurineuvoksen arvonimi poistetaan Baltzarilta.

”Tällaiset nimitykset, kuten kulttuurineuvos, edellyttävät lähtökohtaisesti nuhteetonta taustaa. Kuitenkin Tarja Halonen on myöntänyt kyseisen arvonimen Baltzarille aiemmista tuomioista huolimatta. Presidentti Halonen vielä sanoi medialle, että nimityksissä toimittiin täysin protokollan mukaan. Helposti pääteltävissä kuitenkin on, että Halonen valehtelee, sillä hän on viime kädessä ohittanut aiemman rikoshistorian. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö saisi poistaa kulttuurineuvoksen arvonimen Baltzarilta”, toteaa PS-Nuorten hallituksen jäsen Oskar Viding.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi