Sipilä kaataa yrittäjien niskaan lisää byrokratiaa

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä haluaa ammentaa jo nyt valtaisan byrokratiamäärän kanssa kamppailevien pienyrittäjien niskaan lisää byrokratiaa ottamalla käyttöön uusia starttirahamuotoja.

Perussuomalaiset Nuoret näkee tämän pienyrittäjiä rankaisevana asiana ja vaatii byrokratian lisäämisen sijaan sen vähentämistä. Sipilä tarkoittaa ehdotuksellaan hyvää, mutta yrittäjänä hänen tulisi itsekin tietää, minkälaisen paperisodan kanssa yrittäjät painivat jo nykyiselläänkin.

Ylimääräisen byrokratian sijaan Perussuomalaiset Nuoret kannattaa yrittäjyyttä aidosti tukevia toimia, kuten yrittäjyyttä koskevan asioinnin siirtämistä yhdelle luukulle, ylimääräisten velvotteiden maltillista purkamista sekä alv-alarajan nostamista.

Alv-alarajan nosto tulee toteuttaa esimerkiksi siten, että alaraja nostetaan 8 500 eurosta vähintään 20 000 euroon. Samalla nykyinen hakemuksiin ja ylärajaan perustuva menettely tulisi korvata automaattisella huojennuksella, johon kaikki yritykset olisivat oikeutettuja. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että yritys saisi verotililleen automaattisesti hyvityksen kaikesta alv:stä aina 20 000 euron liikevaihtoon saakka.

Myöskään yrityksien tekemästä voitosta ei tulisi periä yhteisöveroa ennen kuin rahat nostetaan yrityksestä ulos omistajien haltuun. Tämä ns. Viron malli kannustaa yrityksiä investoimaan toimintaansa eikä rikastuttamaan omistajiaan.

Hallituksen toteuttama yhteisöveron alennus ei auta pienyrittäjiä tippaakaan, sillä yhteisöveroa maksavat lähinnä suuryritykset. Vuoden 2011 suurin yhteisöveron maksaja Nordea sai veronalennuksista merkittävää hyötyä, mutta ilmoitti silti huhtikuussa vähentävänsä yt-neuvotteluissa 250-300 työntekijää. Yhteisöveron lasku oli hallitukselta täysin hampaaton ja tehoton ratkaisu.

”Sipilän ulostulo osoittaa, että pohjoisen IT-miljonääri on yhtä pahoin irti pienyrittäjän arjesta kuin vanhojen puolueiden poliittiset broileritkin,” sivaltaa PS-Nuorten pääsihteeri Suvi Karhu.

Perussuomalaiset Nuoret soimiikin Sipilää sekä maan hallitusta näennäisestä yrittäjämyönteisyydestä ja toivoo jatkossa toimia, jotka oikeasti parantavat pienyrittäjien asemaa Suomessa.