Sokea maailmanparantaminen jäihin

Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset Nuoret ei jää odottamaan vaatimuksensa kanssa, että Suomen kehitysapu muutetaan valtiojohtoisesta mallista kannustavampaan vapaaehtoismalliin, vaan esittää lisäksi rohkeita uudistuksia kehitysavun kohdentamiseen niin kauan, kuin sitä tehdään verovaroilla (viime vuonna 1 102,6 miljoonaa euroa).

– Suomi tekee kehitysyhteistyötä yli kymmenessä maassa, mikä ei ole millään tavalla järkevää. Pienen Suomen tulee tehdä kehitysavustaan tehokasta valitsemalla tulevaisuudessa korkeintaan kaksi maata, joiden maaohjelmat se hoitaa alusta loppuun ja vasta sen jälkeen kurkottaa seuraaviin kohteisiin. Erityinen painoarvo tulee olla demokratian ja koulutuksen edistämisessä, Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen linjaa.

Suomen tulee ottaa mallia maista, jotka tekevät kehitysyhteistyötä tarjoamalla kansalaisilleen samalla työtä kehitysapukohteissa. Näin ollen asiantuntevat ammattilaiset kykenevät tekemään suuret projektit alusta loppuun, valvomaan toteutusta sekä kouluttamaan jatkajat. Tällainen molempia osapuolia hyödyttävä tapa tehdä kehitysyhteistyötä vaikuttaa myös kansalaisten asenteisiin antaa varoistaan.

– Esimerkiksi Afrikassa riemuitaan Kiinan rakentaessa maanosaan rautatieverkostoja, joihin se saa myös itse käyttöoikeuden sopimuskaudeksi. Kaikki hyötyvät. Projektit, joissa tehdään järjestelmä alusta loppuun, ovat ihanteellisia uusien innovaatioiden ja teknologioiden kehittämiseen, joita voidaan viedä sen jälkeen muuallekin maailmaan, Tynkkynen selventää.

Perussuomalaiset Nuoret vaatii myös, että tukien kierrättäminen EU:n kautta lopetetaan, ja keskitytään kahdenväliseen kehitysyhteistyöhön, josta Suomi päättää itsenäisesti. Budjetti- ja sektorituista luovutaan kokonaan, sillä kehittyvien maiden hallinnon suoraan tukemiseen liittyy korkea väärinkäyttöriski. Suomalaisia varoja ei saa enää käyttää korruptoituneen hallinnon tukemiseen, sillä tällöin alistetun kansan on vielä vaikeampi taistella vallanpitäjiä vastaan. Tästä varoittavana esimerkkinä toimii Nicaragua.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen