Suomen ja Venäjän välisiä kauppasuhteita on syvennettävä

Perussuomalaiset Nuoret teki syyskuussa opintomatkan Karjalan tasavaltaan yhteistyössä Nuori Karjala -järjestön ja Karjalan tasavallan nuorisoparlamentin kanssa.

Vierailimme Karjalan tasavallan parlamentissa, jossa keskustelimme yhdessä nuorisoparlamentin ja eri puolueiden edustajien kanssa maidemme välisistä merkittävistä neuvottelukysymyksistä kuten viisumivapaudesta, maanosto-oikeudesta ja yrityksien toimintamahdollisuuksista. Tapasimme Petroskoissa muun muassa talousministeriön varaministerin Dmitri S. Kislovin ja Suomen konsulin Tuomas Kinnusen sekä vierailimme yrityshautomossa.

Euroopan unioni ja Venäjä neuvottelevat parhaillaan viisumivapauden toteuttamisesta. Mikäli päätös viisumivapaudesta todella tehdään, on sen alkamiseen varattava riittävä valmistautumisaika. Kuten kansanedustaja Jussi Niinistö on vaatinut, Euroopan unionin tulee osallistua mahdollisimman suurella taloudellisella panoksella Suomen raja-asemien kohentamiseen.

– Eurokriisin vaikutukset korostavat Suomen ja Venäjän välisten kauppasuhteiden merkitystä. Kylmän sodan poteroihin ei voi jäädä, vaan täytyy katsoa rohkeasti tulevaisuuteen, linjaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Simon Elo.

Perussuomalaiset Nuoret tutustuivat myös Karjalan tasavallan itämerensuomalaisiin kansoihin ja kieliin. Tapaamisessa karjalaisia, vepsäläisiä ja suomalaisia edustavien kansalaisjärjestöjen kanssa kävi ilmi, kuinka alueen itämerensuomalaisia kieliä elvytetään ja kehitetään.

– Itämerensuomalaisten kielten säilyminen on tärkeä asia. Tulevaisuudessa lisäkannustinta karjalan ja vepsän kielten aseman kehittämiselle voi luoda suomalaisten kasvava matkailu Karjalaan. Karjalan maaseudulla sijaitsevan Vieljärven kyläkaupassa olikin helppo asioida karjalaa puhuvan myyjän kanssa, kertoo Elo.