Suomesta on rakennettava ratayhteys Jäämerelle

Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten Nuoret kannattaa Suomen rataverkoston kehittämistä siten, että Suomesta rakennetaan raideyhteys Pohjois-Norjaan. Näin saadaan palautettua Suomelta vuonna 1944 viety yhteys Jäämerelle. Jäämerenradan rakentamisella valmistaudutaan Koillisväylän avautumiseen ja luodaan hyvät toimintaedellytykset niin teollisuuden tarvitsemalle logistiikalle kuin Lapin matkailullekin.

Pohjoisessa siintävät mahdollisuudet on uskallettava hyödyntää, eikä Suomi saa jäädä liikaa jälkeen muista Arktisen alueen toimijoista. Radan rakentamisen suunnittelu on aloitettava välittömästi, koska ratayhteyden toteuttaminen on pitkäaikainen projekti”, toteaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Perussuomalaiset Nuoret näkee ratayhteyden rakentamisen merkittävänä piristysruiskeena niin Suomen kuin Euroopan taloudelle ja maanosan liikennejärjestelyille. Radan tuomat hyödyt ylittäisivät rakentamiskustannukset tulevaisuudessa helposti, kun viennille ja tuonnille olisi toimivat yhteydet. Lisäksi hyvillä kulkuyhteyksillä turvataan Suomen kilpailukykyä maailman markkinoilla.

Radan rahoittaminen tulee Perussuomalaisten Nuorten mielestä toteuttaa niin valtion kuin kotimaisten ja ulkomaalaisten sijoittajien panostuksella.

Investoijia radan rakentamiselle varmasti löytyy, koska pohjoisessa avautuu monille eri toimijoille aivan uudenlaisia näkymiä ja mahdollisuuksia”, lisää Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Aleksi Hernesniemi.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen