Susitaipaleen kunnia palautettava

Paavo Susitaival (vuoteen 1927 Sivén) eli kunniakkaan elämän, jonka aikana hän osallistui muun muassa vapaus-, talvi- ja jatkosotaan. Hänet olisi syytä muistaa myös miehenä, joka toimitti Suomen hallitukselle tiedoksi Venäjän ja Saksan välisen Molotov–Ribbentrop -sopimuksen salaisen lisäpöytäkirjan sisällön, jossa Itä-Eurooppa jaettiin kyseisten maiden etupiireihin. Nyt, kun sopimuksen allekirjoittamisesta on kulunut tasan 80 vuotta, on korkea aika muistaa unohdettua sankariamme.

”Salaisen lisäpöytäkirjan julkitulolla Suomen hallitukselle oli suuri merkitys Venäjän kanssa Moskovassa käytyjen neuvottelujen suhteen. Sen ansiosta suomalaiset tiesivät, että venäläisten pyrkimys oli miehittää Suomi. Tämän takia Suomi ei tehnyt mitään myönnytyksiä, jotka olisivat heikentäneet puolustusmahdollisuuksiamme”, toteaa Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.

Salaisen lisäpöytäkirjan julkitulo vaikutti niin suomalaisten neuvotteluasenteeseen kuin myös ylimääräisten kertausharjoitusten eli liikekannallepanon toteuttamiseen ja puolustusvarustuksien parantamiseen Venäjän tulevaa hyökkäystä vastaan. Perussuomalaisten Nuorten mielestä tasavallan presidentti Sauli Niinistön tulee myöntää tämän vuoden itsenäisyyspäivänä postuumisti Susitaipaleelle kunniamerkki, jota hän ei koskaan saanut isänmaallisesta teostaan.

”Tänäkin päivänä on hyvä muistaa Molotov-Ribbentrop -sopimuksesta opittu läksy. Venäjään tai muihin imperialistisiin roistovaltioihin ei tule sokeasti luottaa, vaan meidän suomalaisten on joka tilanteessa ajettava vain ja ainoastaan Suomen etua. Paavo Susitaipaleen kaltaiset isänmaan sankarit toimikoon esikuvinamme”, muistuttaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Toni Jalonen.

Asseri Kinnunen, puheenjohtaja
asseri.kinnunen@ps-nuoret.fi