Tampereen Keskustorin nimi muutettava Tampereen Vapaudenaukioksi

Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että Tampereen Keskustorin nimi muutetaan Tampereen Vapaudenaukioksi, sillä vapaussodan Tampereen taistelusta on tullut kuluneeksi huhtikuussa 100 vuotta. Tuolloin 6.4.1918 Suomen armeija saavutti ratkaisevan voiton venäläisten tukemista kapinallisista ja palautti kaupungin laillisen esivallan piiriin. Järjestö katsoo, ettei kansamme historian kannalta näin merkittävää tapahtumaa voi ohittaa kaupungissa olankohautuksella.

Tampereen vapautus oli sodan käännekohta. Suomen armeijan myöhempiä historiallisia saavutuksia muistetaan kiitettävästi, mutta erityisesti itsenäisyytemme varhaishistorian kohdalla ne jäävät sinänsä itsessään tärkeän toisen maailmansodan varjoon. Nuoren sukupolven edustajina kuitenkin koemme velvollisuudeksemme muistuttaa, että myös  ennen talvi- ja jatkosotaa armeijamme turvasi kansakuntamme tulevaisuutta elintärkeällä tavalla”, selventää Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret järjestää Tampereen vapauttamisen kunniaksi vapaussota 100 -muistotapahtuman kaupungissa lauantaina 7.4.2018. Tarkoituksena on juhlia Tampereen vapauttamista kapinallisten ja venäläisten hallusta. Tapahtuma on osa järjestön vapaussota 100 -muistovuotta, jonka avulla haluamme tuoda sodan lopputuloksen merkityksen näkyväksi myös tämän päivän poliittiseen keskusteluun. Aiemmin samankaltaiset tapahtumat on järjestetty Helsingissä ja Vaasassa.

Tamperelaisena näkisin Vapaudenaukio-nimellä todella suuren symbolisen arvon. Uudistunut nimi pakottaisi sen kuulleen pohtimaan nimen merkitystä, mikä saisi ehkä myös tutkimaan tarkemmin vapaussodan merkitystä. Näin siirrettäisiin arvokasta kulttuuriperintöä tuleville sukupolville ikään kuin itsestään”, pohtii Pirkanmaan Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Henri Häkkilä.

Samuli Voutila

puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret ry