Tiedote: PS-Nuoret lähettää yhdeksäsluokkalaisille vaihtoehdon feminismille

Opetushallitus on ottanut täksi kevääksi vahvan asennon kohti ideologista kasvatusta myöntymällä hankkeeseen, jossa jokaiselle yhdeksäsluokkalaiselle lahjoitetaan nigerialaisen Chimamanda Ngozi Adichien teos Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä.

Monet opettajat ovat kieltäytyneet jakamasta kirjaa oppilailleen, ja myös Perussuomalaiset Nuoret pitää vääränä, että koululaitosta voidaan käyttää tavalla, jolla tietoisesti pyritään maalaamaan oppilaille feminismistä vääristynyt kuva.

Ongelma ei ole itse Adichien kirjassa, joka on varsin maltillinen ja järkevä, vaan hankkeen taustalla olevassa feminismiaatteessa, jota kirjalla yritetään edistää. On valheellista markkinoida nuorille feminismiä Adichien ajatusten pohjalta, sillä myös jokainen tasa-arvon kannattaja on hänen kanssaan samaa mieltä naisten syrjinnän vääryydestä esimerkiksi Afrikassa. Nykyajan länsimaisella feminismillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, vaan feministien ajamat asiat ovat sen kanssa räikeässä ristiriidassa. Meidän ei kaikkien pidä olla feministejä, ja on väärin väittää nuorille toisin”, toteaa Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtaja Tiina Ahva.

Opettajilla tulee olla mahdollisuus tarjota oppilailleen erilaisia näkemyksiä tasa-arvon kysymyksiin. Järjestö onkin lähettänyt jokaiseen Suomen yläkouluun näytteen Suomen Perusta-ajatuspajan julkaisusta Epäneutraali sukupuolikirja. Julkaisu tuo esiin niitä teemoja, joita feministiseen maailmankuvaan ei mahdu: käsittelyyn pääsevät myös miesten tasa-arvo-ongelmat sekä perinteisten sukupuoliroolien merkitystä pohtivat näkökulmat.

Näytteen perusteella yläkoulun opettajat voivat arvioida asiaa itse, ja halutessaan tilata julkaisua jaettavaksi myös oppilailleen. Perussuomalaiset Nuoret ja Suomen Perusta -ajatuspaja postittavat kirjoja opettajille niin kauan, kuin tavaraa riittää.

Feministisellä kirjahankkeella on selvä aatteellinen päämäärä: brändätä feminismi tarkoittamaan kaikkea, mikä on kannatettavaa, hyvää ja tasa-arvoista. Todellisuudessa nykypäivän feminismi on hyvin miesvihamielinen aate. Perussuomalaiset Nuoret ei rohkaise polttamaan Adichien kirjoja, vaan toivoo, että niiden rinnalla jaettaisiin myös sellaista kirjallisuutta, joka tuo esiin niitä tasa-arvon ongelmia, joista feministit eivät puhu”, toteaa projektin vastuuhenkilö Jarmo Keto, joka on myös valtion Tasa-arvoasian neuvottelukunnan TANEn miesjaoston puheenjohtaja.

Epäneutraali sukupuolikirja on ladattavissa myös ajatuspaja Suomen Perustan verkkosivuilta.

Tiina Ahva
2. varapuheenjohtaja
tiina.ahva@ps-nuoret.fi

Jarmo Keto
Projektin vastuuhenkilö
jarmo@jarmoketo.fi

Simo Grönroos
Suomen Perusta-ajatuspajan toiminnanjohtaja
simo.gronroos@suomenperusta.fi

Liitteet: Epäneutraali sukupuolikirja-julkaisun yhteydessä yläkouluille toimitettu saatekirje.