Nyt on toisen asteen opintotuen vuoro!

Toisen asteen opiskelijajärjestöt vaativat opintotukeen korjausliikettä parantamaan opiskelijoiden toimeentuloa ja elämisen edellytyksiä. Toisen asteen opintotuessa on jo kauan ollut akuuttia kehittämisen tarvetta. Seuraavalla hallituskaudella itsenäisesti asuvien opiskelijoiden osalta vanhempien tulojen vaikutus opintotukeen on poistettava kokonaan.

– On täysin perusteetonta, että täysi-ikäisellä opiskelijalla vanhempien varallisuus vaikuttaa opintotuen määrään, perustelee Suomen Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Valtteri Aine.

Vanhempien tulojen vaikutuksen poistaminen maksaisi noin 30 miljoonaa euroa. Tämä uudistus helpottaisi monen opiskelijan toimeentuloa ja parantaisi edellytyksiä valmistua tavoiteajassa.

– Vanhempien tulojen vaikutus johtaa tällä hetkellä tilanteisiin, joissa opiskelija jää kokonaan ilman tukea. Vanhemmat voivat vedota elatusvelvollisuuden päättymiseen ja tulojensa vuoksi estää opiskelijan opintotuen saamisen, muistuttaa Suomen Ammattiin Opiskelevien Liiton puheenjohtaja Susanna Haapalainen.

Eduskuntavaalien lähestyessä toisen asteen opiskelijajärjestöt vaativat puolueita kirjaamaan tavoitteen vanhempien tulojen vaikutuksen poistamisesta omiin hallitusohjelmiinsa. Poliittisista nuorisojärjestöistä tavoitteeseen ovat sitoutuneet Vasemmistonuoret, Kokoomuksen Nuorten liitto, Vihreät Nuoret ja Opiskelijat, Perussuomalaiset nuoret, Svensk Ungdom, Keskustanuoret, Kristillisdemokraattiset nuoret ja Demarinuoret.

– Kyse on yhdenvertaisuudesta. Itsenäisesti asuvan korkea-asteen opiskelijan opintotukeen vanhempien tulot eivät vaikuta. Tämä epäkohta on korjattava, tilittää Suomen Opiskelija- Allianssin puheenjohtaja Riina Kutvonen.

– Toisen asteen opiskelijoiden toimeentulon turvaaminen on poliittisen päätöksen takana. Vanhempien tulojen vaikutuksen poisto on askel parempaan, päättää Finlands Svenska Skolungdomsförbundin puheenjohtaja Alina Böling.