Vapaussodalle muistopatsas Helsinkiin

Perussuomalaiset Nuoret on huolissaan valtiovallan kyvyttömyydestä käsitellä maamme historiaa. Vuoden 1918 aikana Suomi lunasti itsenäisyytensä taistelemalla Venäjää vastaan.

Vaadimme, että vuoden 1918 tapahtumista puhutaan sodan tarkoitusta ja lopputulosta paremmin kuvaavalla nimellä, eli vapaussotana. On aika tehdä myös nuoremmille sukupolville selväksi se, mistä sodassa oli oikeasti kysymys Suomen armeija kukisti venäläiset sekä heidän myötäilijänsä ja lunasti näin itsenäisyytensä. Suomessa ei olla käsitelty aihetta riittävästi. Miten voimme rakentaa tulevaisuutta, jos emme hyväksy menneisyyttämme?” kysyy Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Samuli Voutila.

Perussuomalaiset Nuoret haluaa palauttaa kunnioituksen suomalaisten vapaustaistelua kohtaan. Siksi järjestö esittää, että Helsinkiin pystytetään vapaussodan muistomerkki Senaatintorille kunnianosoitukseksi ja kiitokseksi Suomen armeijan työstä vapaussodassa. Muistomerkki toteutettaisiin yhdessä valtion ja Helsingin kaupungin kanssa.

Senaatintori olisi loistava paikka patsaalle. Siellä Mannerheim piti voitonparaatin puheensa ja patsas toisi historiallisen tapahtuman näkyvästi esiin Helsingissä. Leninin puisto meiltä kyllä löytyy, mutta ei näkyvää muistomerkkiä vapaussodan sankareille. Tämä on häpeällistä, sanoo Perussuomalaisten Nuorten hallituksen jäsen Oskar Viding.

Samuli Voutila

puheenjohtaja, Perussuomalaiset Nuoret ry