Ylioppilaskunta ei voi kaventaa opiskelijoiden etua

Perussuomalaisten Nuorten kannanotto
Julkaisuvapaa

Lappeenrannan teknillisen yliopiston ylioppilaskunta LTKY on julkistanut kannanoton sen puolesta, että opiskelijoiden liikuntatila kampuksella muutettaisiin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukseksi. Muutos vaikeuttaa opiskelijajärjestöjen toimintaa, vaatii turvallisuuspalveluihin käytettävien resurssien lisäämistä ja on kaikkea muuta kuin uskottavaa edunvalvontaa opiskelijoita kohtaan.

Kun LTKY on tehnyt näin radikaalin päätöksen olla valvomatta jäsentensä etua ja laajentaa toimintaansa yliopiston ulkopuoliseen politiikkaan, on selvää, ettei kenenkään opiskelijan tulisi olla pakotettu siihen kuulumaan. Ylioppilaskunta on rikkonut edunvalvonnan velvoitettaan asettamalla poliittisia tavoitteita opiskelijoiden hyvinvoinnin edelle, selventää Perussuomalaisten Nuorten aluepoliittisen työryhmän puheenjohtaja Daniel Kaartinen.

Lappeenrannan yliopiston johto on kannustanut muita yliopistoja vastaavanlaisiin toimenpiteisiin. Mikäli ylioppilaskunnat ympäri Suomea lähtevät mukaan tällaisiin yliopiston ydintehtävistä kaukana oleviin poliittisiin projekteihin, ei niiden toiminnasta tule yhdenkään opiskelijan vastoin tahtoaan maksaa.

Vaadimme, että ylioppilaskunnat ottavat edunvalvontatehtävänsä vakavasti eivätkä puutu yleispolitiikkaan. Hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta opiskelija voi valita auttamiskohteet ja summan, jolla tukea. Kansalaisjärjestöillä, ylioppilaskunnilla ja puolueilla on omat tärkeät tehtävänsä, joihin niiden tulee keskittyä. Ylioppilaskunnilla se ei ole maahanmuuttopolitiikka tai turvapaikanhakijakriisi, selventää Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Lisätiedot:

Sebastian Tynkkynen