Toimintakertomus vuodesta 2016

Yleistä:

Tämä on kertomus Varsinais-Suomen Perussuomalaiset Nuoret ry:n (rek.nro: 203.436) toiminnasta vuonna 2016. Yhdistys on Varsinais-Suomen maakunnan alueella toimiva poliittinen nuorisojärjestö. Yhdistys toimii alueellisena jäsenjärjestönä eli piirijärjestönä Perussuomalaiset Nuoret ry:ssä.
Yhdistyksen päämääränä on vahvistaa kansalaisten demokraattisia vaikutusmahdollisuuksia kehittämällä edustuksellista ja edistämällä suoraa demokratiaa kaikilla yhteiskunnallisen vaikuttamisen tasoilla sekä lisätä yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja kansalaisten välistä tasa-arvoa.
Vuoden 2016 alkaessa yhdistyksellä oli 252 jäsentä ja vuoden päättyessä 234 jäsentä. Jäsenmäärä siis laski 18 henkilön verran.

Hallitus:

Vuoden 2016 yhdistyshallituksen järjestäytymiskokous oli 16.1.2016. Järjestäytymiskokouksen myötä hallituksen jäsenten ja varajäsenten työnjako oli seuraava:
Timo Rumpunen, puheenjohtaja
Kai Soro, varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsen
Pietari Paakkola, sihteeri ja hallituksen jäsen
Henri Hautamäki, taloudenhoitaja ja hallituksen jäsen
Jessica Vahtera, toiminnanjohtaja ja hallituksen jäsen
Toni Saarinen, jäsenvastaava ja hallituksen jäsen
Heidi Lehtola, hallituksen jäsen
Kari Koivu, hallituksen jäsen
Tapio Helminen, hallituksen jäsen
Heikki Tamminen, hallituksen varajäsen
Tuomas Tähti, hallituksen varajäsen
Henrik Kuustonen, hallituksen varajäsen
Valtteri Collander, hallituksen varajäsen
Jonna Ijäs, hallituksen varajäsen
Tuomas Pikkarainen, hallituksen varajäsen

Kokoukset:

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 7.5.2016. Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidettiin 08.10.2016. Ydistyksen hallitus kokoontui vuoden 2016 aikana 9 kertaa.

Tiedottaminen, näkyvyys ja viestintä:

Yhdistyksen ensisijainen sisäinen tiedotuskanava vuonna 2016 oli jäsenrekisteristä koostettu sähköpostilista. Ajankohtaisia asioita ja kannanottoja julkaistiin myös yhdistyksen verkkosivustolla ( www.ps-nuoret.fi/varsinais-suomi ), joka pidettiin jatkuvasti ajan tasalla. Varsinais-Suomen sanomalehdille lähetettiin yhdistyshallituksen hyväksymiä kannanottoja, joita teimme vuoden aikana yhteensä 6 kappaletta sekä kevät ja syyskokousten julkilausumat. Lisäksi lähetettiin tapahtumakutsuja Perussuomalainen-lehteen ja Rahvas-lehteen.
Yhdistyksellä oli vuoden 2016 alkaessa kolme kanavaa sosiaalisessa mediassa. Yhdistyksen Facebook-tilillä ( https://www.facebook.com/vsperusnuoret/ ) oli vuoden 2016 alkaessa 305 tykkääjää ja vuoden päättyessä 369. FB-kiinnostuksen kasvu oli siis maltillista.
Yhdistyksen Twitter-tilillä ( @vsperusnuoret ) oli vuoden 2016 alkaessa 68 seuraajaa ja vuoden päättyessä 164. Kasvua oli siis mukavasti.
Yhdistyksen Instagram-tilillä ( @vsperusnuoret ) oli Vuoden 2016 alkaessa 26 seuraajaa ja vuoden lopussa 120. Kasvu oli siis yli kolmin kertainen.
Yhdistykselle tehtiin Youtube-tili ( https://www.youtube.com/channel/UCISLiXzYyL_1F5CjOVk0d2w ) 06.10.2016 ja sillä oli vuoden lopussa 5 tilaajaa.

Vaalit:

Turun Osuuskaupan eli TOK:n edustajistovaalit pidettiin 4 – 13.4.2016 ja yhdistyksestämme edustajistoon valittiin Ville Tavio. Varalle pääsi Henrik Kuustonen.

Tapahtumat ja osallistuminen:

Ryhtiliikkeet: Järjestimme vuoden aikana 12 ryhtiliike-tapahtumaa. Tapahtumia pidettiin eri ravintoloissa turussa sekä maakunnassa.
Toritapahtumat: Järjestimme yhdessä Turun Perussuomalaiset ry:n kanssa telttatapahtuman 18.06, jossa paistoimme lettuja ja puhuimme ihmisten kanssa. 30.7 järjestimme jälleen yhdessä Turun Perussuomalaisten kanssa telttatapahtuman, jonne saapui ulkoministeri Timo Soini, eduskunnan puhemies Maria Lohela, sekä kansanedustajat Ritva Elomaa ja Ville Tavio.

Muut tapahtumat:

18.04 kävimme vierailemassa Runosmäen vanhainkodissa. Jututimme ja ulkoilutimme vanhuksia. Veimme samalla kukkatervehdyksen ja kiitimme mahdollisuudesta vierailuun. 15 – 17.07 järjestimme tiettävästi piirimme tähän astisen isoimman tapahtuman nimittäin piirivierailun Turkuun, jonne saapui ps-nuoria ympäri suomea. Perjantaina kävimme tutustumassa käsityöläismuseeon. Lauantai alkoi Mikael Miikkolan pitämällä tapakoulutuksella koulussa, josta siirryimme tutustumaan Turun linnaan ja illan kruunasi risteily S/S Ukkopekalla Loistokarille, jossa nautimme saaristolaisillallisen. Iso kiitos tapahtumasta vastanneelle toiminnanjohtajalle Jessica Vahteralle. 1.10 järjestimme jäsenistölle ryhtisportin, jossa kävimme keilaamassa kupittaan keilahallilla. 12.10 järjestimme jäsenistölle elokuvaillan ja kävimme katsomassa Teit Meistä kauniin -elokuvan, joka kertoi punkrock-yhtye Apulannasta ja samalla 90-luvun lamasta. 16.10 oli tarkoitus järjestää ruskaretki pomponrahkan suoalueelle, mutta retkelle ei osallistunut puheenjohtajan lisäksi muita, joten sitä ei varsinaisesti pidetty. 08.11 pidimme USA:n presidentinvaalien vaalivalvojaiset Jessica Vahteran luona. Seurasimme jännittyneinä aamuun asti tuloksien ilmestymistä ja lopputulos oli monelle meistä mieluisa.
Koulutustilaisuudet: Järjestimme yhdessä Mikael Miikkolan kanssa tapakoulutuksen 16.7 ravintola Koulussa, piirivierailun yhteydessä. 24.09 kattojärjestöstä saapui Tiina ja Toni Ahva sekä Juha Karjalainen pitämään meille piirikoulutuksen.

Paneelit:

Jessica Vahtera oli panelistina Nuorista Suomessa -foorumissa 19.10 ja Timo Rumpunen Naantalin Suopellon ylä-asteen oppilaiden järjestämässä paneelissa 24.11.

Osallistuimme vuoden aikana mm:

”ukkopuolueen” paikallisyhdistyksien sekä piirin kevät ja syyskokouksiin, lukuisiin toritapahtumiin ympäri Varsinais-Suomea, Perussuomalaisten puolueneuvoston kokoukseen lahdessa, Porissa järjestettyyn SuomiAreenaan, PS-nuorten kesäpäiville Rauhalaan, Varsinais-Suomen Perussuomalaisten syysjuhlaan louhisaarenkartanossa, PS-nuorten 20v-juhliin ja syyskokoukseen Vantaalla, Naantalin suopellon koulun politiikkatorille, Turun Perussuomalaisten järjestämälle pikkujouluristeilylle ja Oikeutta Eläkeläisille Turun Osasto ry:n iltamaan.

Kampanjat:
Teimme kuntavaalikampanja videon, jota mainostimme facebookissa. https://www.youtube.com/watch?v=gHSZh3VxbB4

Talous:

Yhdistyksen varoista ei maksettu palkkioita tai palkkaa kenellekään. Yhdistyksen tilillä oli vuoden 2016 päättyessä 456,31€.

Muuta huomioitavaa:
PS-Nuorten syyskokouksessa hallitukseen pääsivät Kai Sorto ja Jessica Vahtera. Varajäseniksi pääsivät Tuomas Tähti ja Henri Hautamäki.